Säg hej till vår nya receptionist

Säg hej till vår nya receptionist

Hallå där Anneli, ny receptionist hos ITS Nordic sedan i augusti.

Vad är det du kommer göra på ITS?

- Utöver att det är mig man når först när man ringer till växeln, så är jag involverad i allt som syns på kontoret och även en del som inte syns, som till exempel interna rutiner. I princip har jag rört vid allt som du kan se här på kontoret, från kaffekoppar och glödlampor till inredningen, säger Anneli och skrattar till.

Lite av en kontorschef låter det som?

- Nja, nu har vi ingen officiell kontorschef på plats. Men allt praktiskt som den rollen kräver sköter jag. Som kontorschef hade jag kanske satt regler, men det gör jag inte. I den mån vi ska ha några. Ledstjärnan på ITS är att inte ha för många regler, utan det är vanliga allmänmänskliga regler som styr. Men jag har ett öga på olika rutiner, så att det blir smidigt för alla här.

Du blir naturligen lite av spindeln i nätet mot medarbetare och kunder helt enkelt?

- Lite så. Och det gäller ju att hela tiden utmana sig själv också. Meningar som börjar med ”det går inte” köper jag inte. Allt går att lösa bara man vill. Och det är den känslan kunderna också ska känna när de jobbar med oss. Internt försöker jag vara lite observant på vardagliga mänskliga beteenden, för att kunna förenkla rutinerna för medarbetarna. Ett exempel, om man tar papper ur kopiatorn istället för ett skåp, då kanske det är för krångligt att ta det ur skåpet. Hur löser vi det då, tänker jag. Jag vill gärna vara steget före, att ta initiativ innan behoven uppstår helt enkelt. Även mot kunderna som besöker oss.

Hur kommer kunderna nu märka att du är på plats?

- Vi har ju många kunder på besök och mitt mål är att de ska få känslan av att komma ”hem till ITS”. Jag vill ordna miljön här, bemötandet och möten så att det blir besök som kunderna minns. Vi eftersträvar en familjär stämning bland medarbetarna, att det ska vara kul att vara på jobbet och den stämningen vill jag också att kunderna ska märka av och få del av. ITS ska vara bäst på allt och för alla, helt enkelt säger hon glatt.

Det verkar vara ganska intensiva dagar du har med många möten, hur kopplar du av?

- Skog och natur. Jag är uppfödd med en familj som jagar - älg, rådjur, vildsvin. Pappa är styckmästare, men själv är jag inte så intresserad av att nedlägga vilt. Jag är mer intresserad av aktiviteterna runtomkring. Som att jobba i drevet, med hunden. Att få djuren mot jägarna på pass. Själv skulle jag verkligen inte uppskatta att behöva sitta i ett torn på pass en hel dag och bara vänta. Det är inte jag, säger Anneli och skrattar.

Innan ITS kommer du från musikbranschen, är det några erfarenheter därifrån du kommer kunna använda på ITS?

- Det tror jag. Musikbranschen är så otroligt intensiv. Alltid är det något på gång, vilket gör att man hela tiden behöver ha sin mentala radar igång för att kunna snappa upp saker som behöver bemötas och lösas på olika sätt. Man blir naturligt proaktiv helt enkelt. Och det är något jag tror jag kan ha nytta av här på ITS också när vi vill vara bäst på kundmöten, service och trivseln för medarbetarna.

Mer om Anneli:

Gör: Receptionist sedan augusti

Motto: "en dag i högklackat, en dag i skogen"

Bästa med nya jobbet: Att det är så högt i tak på ITS och en familjär stämning. Att hon får utrymme att utmana sig själv genom att hitta lösningar på sådant som annars kan falla mellan stolarna.

Svårast i nya jobbet: Att det tog ett tag att förstå vad det var för system kunderna hade problem med när de ringde och vem som kunde hjälpa till med vad. Olika avdelningar hanterar olika system och lösningar beroende på var programmen körs – i telefonen eller i datorn till exempel.

Kuriosa: Bott fyra år i USA och ett år i Kanada. Jobbat som Tour manager i flera år och turnerat runt i världen. Även jobbat med AIK på deras kansli. Ser numera tre av fyra fotbollsmatcher med AIK på läktarplats.