Hallå där Magnus…

Hallå där Magnus…

Magnus Nyström, ITS Nordics första renodlade marknadschef och ny på posten sedan i januari. Med 15 år som konsult och vd på reklambyrå, och tidigare kundansvarig för ITS på reklambyrån IK Stockholm är Magnus väl insatt i ITS redan från start.

Du blir lite historisk som ITS första marknadschef. Hur kom det sig att du hamnade på ITS?
-Inledningsvis var det faktiskt bara tänkt att jag skulle vara engagerad som inhyrd marknadschef på deltid. Men det stod rätt så snabbt klart att rollen behövdes på heltid, och ITS är ju ett jättebra företag – det visste jag sedan tidigare. Likaså kände jag redan till flera av de som jobbar här. Det tillsammans med att det finns en tydlig vilja att satsa på att bli ännu bättre för sina kunder. Och min roll har då en hel del att bidra med.

Spännande. Hur kommer då kunderna att märka av att ITS Nordic går in i en ny fas?
-Det har pågått ett varumärkesarbete en tid som jag jobbat med som konsult, som nu kommer få olika konkreta yttringar. Men det blir ingen abrupt övergång från gammalt till nytt. Mer en glidande övergång där ett första steg är den nylanserade webbplatsen.

Ja, berätta lite mer om den. Vilka förändringar har skett på sajten?
-Den nya sajten är renare, modernare och lite mer anpassad till ett företag som är 100 plus medarbetare. Vi kommer framöver även att bredda oss med nya tjänster och erbjudanden. Det är ett fantastiskt kompetent bolag och vi vill att det ska återspeglas i känslan man får av sajten. Tekniskt så är den responsiv för att fungera på alla plattformar. Informationen ska vara mer lättillgänglig, både för kunder och potentiella kunder.

Nu när webben är lanserad, vad mer kommer du jobba med framöver?
-Genom att sälj, marknad och affärsutveckling hör ihop väldigt väl, så kommer jag också jobba vidare med vår tjänsteutveckling. Så troligen kommer jag ha handen i många syltburkar och försöka bidra till arbetet på olika avdelningar. Vi kommer också köra en del kampanjer längre fram mot nya kunder.

Vi kommer alltså kunna se fler nya tjänster under året?
-Så är det. Fast det blir inga direkta ”hyllprodukter” eftersom vi alltid skräddarsyr våra tjänstepaket för varje kund. Men fler tjänster att kunna paketera tillsammans med våra övriga tjänster. Nyligen lanserade vi ju t.ex. ITS Desktop CAD som nu körs hos några av våra kunder tillsammans med flera andra av våra tjänster.

Hur kan en typisk arbetsdag se ut för dig?
-Oj, det varierar. Men både innan jag började på ITS och sedan starten har det varit mycket fokus att få upp den nya webbplatsen. Så att få den klar och live på det sätt vi vill ha den har tagit det mesta av tiden hittills. Annars blir det förstås en del möten, främst med säljarna för att höra om deras behov i säljprocessen nu när vi växer. Och med en del kunder.

Ännu är ju 2016 ganska ungt, vad mer kommer kunderna ta del av under året?
-Förstås så kommer vi jobba vidare med att förbättra vårt arbete för kunderna och deras upplevelse av oss och våra tjänster. ITS ledstjärna har alltid varit att stötta varandra internt och kunderna externt, så det ska vi jobba vidare med. Bland annat genom att arbeta med några kundenkäter under året. Vi vill än snabbare kunna fånga upp vad kunderna tycker och önskar för att kunna justera vår leverans till dem än snabbare. Vi vill också mer regelbundet inventera aktuella behov som de kan ha och vad skulle de önska mer från oss osv. Så det kommer finnas anledningar att återkomma till många spännande saker framöver.

Mer om Magnus:

Gör: Ny marknadschef sedan januari och del av nya ledningsgruppen.

Fritiden: Skärgårdsliv med familjen på lantstället i norra Roslagen. Älskar att segla, fiska och allt som har med havet att göra. Hyfsat bra på tennis. Mat och vin blir det gärna (för) mycket av. Engagerad i ungdomsfotbollen i Karlberg. Föräldratränare i sonens 04-lag.

Bästa med nya jobbet: Att det är ett bolag medväldigt bra människor! Högt i tak och familjär stämning, i kombination med hög kompetens. Och att det är riktigt kul att jobba på kundsidan efter att ha varit på byrå så länge. Som konsult jobbar man väldigt sällan med helheten. Nu får jag möjlighet att äga hela problembilden och lösa den från ax till limpa. Det tycker jag är både kul och spännande. .

Mindre bra på jobbet just nu: Att vi har en byggarbetsplats på kontoret eftersom vi behöver expandera och få större lokaler. Mer yta behövs för att kunna få plats med fler medarbetare. Men det är övergående och till sommaren ska allt vara klart.

Hoppas just nu: Att värmen kommer på riktigt och att kunderna ska gilla den nya webbplatsen och att alla tar en titt och berättar vad de tycker.