Iveco Daily - automatiskt ännu bättre

Iveco Daily - automatiskt ännu bättre

Nya Iveco Daily blev nyligen utsedd till ”Van of the Year” 2015.Nu blir den italienska transportbilen automatiskt ännu bättre när den lanserar med 8-stegad automatlåda
- HI-MATIC!

Produktionen av den nya HI-MATIC 8-stegad automatlådan har nu startat  på Iveco Daily, som är ”bäst i klassen” när det gäller flexibilitet, effektivitet och bränsleekonomi.

HI-MATIC säkerställer maximal resekomfort och växlar snabbare och mer precist än en professionell förare då det endast krävs mindre än 200 millisekunder för en växling när större acceleration krävs.

Med ett vridmoment på upp till 470 Nm och tack vare den elektroniska styrningen av växlingarna i den första 8-växlad automatlådan för kommersiella fordon så passar HI-MATIC perfekt för den nya Daily och dess högpresterande motorer som erbjuder upp till 205 hk.

Förmågan att välja den optimala växeln för den aktuella motorhastigheten säkerställer att Dailyn alltid är i sitt idealiska driftsläge, vilket resulterar i förbättrad acceleration, maximal komfort och lägre bränsleförbrukning.

Den elektronisk hantering gör att föraren kan välja det bästa drivläge beroende ruttens karaktär. Framförallt finns det två inställningar som kan väljas av föraren:

•  Eco-läge, under körning på plan väg när låghastighetväxling sker – vilket ger ökad komfort och minskar bränsleförbrukningen till ett minimum

•  Power-läget, genom vilken transmissionen utför snabbare växlingar och vid högre hastigheter, vilket garanterar en exakt koppling av växlarna och optimerar körförmågan.

Den nya automatiska växellådan erbjuder samma dragstyrka som den 6-växlade manuella motsvarigheten som toppar av vid 3.500 kg, vilket garanterar en optimal ”pick-up-start”, tack vare kombinationen med Hill Holder-system (anti-rollback-system för uppförsstarter), som erbjuds som standard på nya Iveco Daily, som alltså utsågs till ”Van of the Year” i Europa 2015 i samband med IAA-mässan i Hannover i september. Samtliga 23 journalister som röstade hade nya Iveco Daily som nummer ett!

HI-MATIC kan beställas på de flesta Iveco Dailys 8 000 olika modellvarianter – från 3,5 till 7,0 tons totaltvikt.

Iveco är ett bolag inom CNH Industrial N.V.-koncernen, en global ledare inom kapitalvarusektorn, samt noterat på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsen Mercato Telematico Azionario (MI:CNHI). Iveco utvecklar och tillverkar ett brett urval av lätta, medeltunga och tunga yrkesfordon, entreprenadfordon, bussar för stads- och linjetrafik samt specialfordon för brandbekämpning, terräng, militär och civilförsvar, med hjälp av de senaste teknologierna. Iveco har 27 000 anställda i 160 länder,  samt ca 5 000 försäljningskontor och verkstäder, vilket garanterar teknisk support överallt i världen.