Vildsvinen medger jakt året om - men nu börjar jaktåret på riktigt!

Ett nytt jaktår har börjat

Sommaren börjar gå mot sitt slut och vi har inlett ett nytt jaktår. Med vildsvinens intåg har jaktsäsongen gått från att vara relativt riktad mot höst och vinterhalvåret till att nu i praktiken pågå hela året. Det är naturligtvis jätteroligt att det i alla fall för oss i södra Sverige finns jaktbart vilt 365 dagar om året. Samtidigt kan jag känna en viss saknad av den förväntan man tidigare byggde upp i väntan på att jaktsäsongen skulle börja. För mig som gotlänning, började tidigare jaktsäsongen den 20 juli med premiären för grågås. Vid samma datum i år hade jag redan ett gjort ett antal jaktdagar på det nya jaktåret och hade kanske inte samma sug att kliva upp mitt i natten...

Sommaren är också tiden för Skogsstyrelsens Äbin rapporter. Liksom tidigare år kommer det rapporter om alltför höga beteskador orsakat av älg runtom i landet. Logiken är då inte helt lätt att följa när Artdatabanken häromsistens låter meddela att man föreslår att älgen ska föras upp på rödlistan som ”nära hotad”….

Det vapendirektiv som EU har beslutat ska införas i alla medlemsländer har varit en följetong inom jakt- och skytte Sverige under det senaste året. Efter att regeringens proposition i frågan fick kalla handen av riksdagen under försommaren tycks regeringen ha gjort lite smärre justeringar. De signaler som kommer är dock att även det nya förslaget tycks få svårt att nå framgång i kammaren. Sista ordet kring detta är knappast sagt och vi får se vart det till slut landar.

De senaste åren har tyvärr djurrättsaktivisterna ådragit sig en del uppmärksamhet, nu senast i Kronoberg. Det här är brott som ofta ställer till det för enskilda jägare och markägare men som sällan leder några fällande domar från samhällets sida. Det är dock mycket glädjande att polisen nu tycks ha gripit en misstänkt jakttornssabotör som nu sitter häktad! Förhoppningsvis kan detta leda till en fällande dom och en from förhoppning att detta ska avskräcka några av dennes likasinnade att syssla med sådana dumheter.

Under det sista året har börjat hända saker på myndighetssidan inom jaktområdet. Naturvårdsverket håller just nu på att se över alla sina förskrifter som gäller jakten. Samtidigt har man för första gången på många år valt att se över jakttiderna, vilket är högst välkommet! Man har dessutom beslutat denna översyn ska ske återkommande, vilket är mycket glädjande. Vad utfallet av dessa arbeten blir lär det finnas skäl att återkomma till!

Riksviltvårdskonsulent