En vargflock - men hur stor är egentligen en flock och vad bör omräkningsfaktorn vara för att ge en rättvis bild? Foto: Frode Fjellstad/mostphotos.com

Varginventeringen redovisad men siffrorna är tveksamma

Naturvårdsverket har presenterat siffrorna från den senaste varginventering och enligt verket tycks vargpopulationen minska. Inventeringen väcker dock flera frågor och resultaten är väldigt osäkra varför bättre inventeringsmetoder är ett måste.

Enligt den traditionella inventeringen, baserat på spårningar och slutsatser dragna från dessa, fanns det 305 vargar i Sverige under den senaste inventeringsperioden. Det ska vara en minskning från föregående år när de inventerade vargarna motsvarade totalt 355 vargar i Sverige. Vid sidan av den traditionella inventeringen har det gjorts en DNA-inventering där spillningsprover har analyserats. Den inventeringen visade att det under motsvarande tid har identifierats totalt 315 olika vargar och med erfarenheter från DNA-analyser av andra viltarter finns det sannolikt betydligt fler än så, eftersom alla vargar inte hittas vid spillningsinventeringarna.

Även om det skiljer förhållandevis få vargar mellan de olika metoderna är slutsatsen densamma, inventeringsmetodiken är osäker. Omräkningsfaktorn om 10 vargar kommer från en tid när vargpopulationen var mycket mindre och allt tyder nu på att den siffran bör justeras upp för att bättre spegla vargpopulationen. Eftersom förvaltningen bygger på kvalitetssäkrade inventeringar som tillmäts så stort värde är det än viktigare att inventeringarna är pålitliga. Att, som nu, ha en officiell siffra som uppenbarligen är lägre än vad DNA-analyserna visar borgar inte för förtroende för förvaltningen.

Jägarnas Riksförbund uppmanar myndigheterna att arbeta för inventeringsmetoder som på ett rättvist sätt visar vargpopulationens storlek eftersom det mesta tyder på att de befintliga metoderna underskattar den. Än viktigare är också att förvaltningens fokus läggs om så att vargarnas antal inte längre är i fokus utan att de människor som lever, bor och verkar i områden som berörs av varg ska vara centrala i förvaltningen. Enkla och förutsägbara regler för skyddsjakt och licensjakt och en tydlighet i att förvaltningen ska syfta till att minimera de negativa effekterna av vargen är några av de delarna som måste fungera men som numera brister i flera fall.

Riksviltvårdskonsulent