Förbundsordförande Jägarnas Riksförbund Solveig Larsson är mycket kritiskt.

Beslut om vargjakten 2018 - Vi är besvikna

Även år 2018 blir det för liten vargjakt i Sverige. Om besluten får genomföras inleds jakten den andra januari och totalt 22 vargar ska fällas i 5 län, alltså en minskning även jämfört med förra årets låga tilldelning. Efter flera års osäkerhet, tvivelaktiga beslut och rättsprocesser ser det nu ut som att det trots allt finns en årligt återkommande vargjakt. Tyvärr kommer även årets vargjakt inte leda till att riksdagens beslutade mål på 170 – 270 vargar nås. Varken acceptansen för varg eller dess negativa påverkan på jakten eller tamdjurshållning kommer att förbättras. Den svårgenomförbara inventeringen där årets föryngring inte ens finns med gör också att vargpopulationen underskattas vilket ytterligare minskar tilltron till svensk vargförvaltning.

• -Trots att vi naturligtvis är glada över att det blir vargjakt igen 2018 är vi bestörta över att Länsstyrelserna inte heller i år tar möjligheten att besluta om en vargjakt som faktiskt gör att den tunga bördan som jägare, djurägare och boende i vargområden bär lättas, säger Solveig Larsson, förbundsordförande för Jägarnas Riksförbund.

Jägarnas Riksförbund begärde i skrivelser till Länsstyrelserna att totalt 166 vargar skulle få fällas i år. Förslaget motiverades med att den jakten skulle göra att vargpopulationen närmade sig det mål som Riksdagen beslutat om 170 - 270 vargar. Dessutom skulle en omfattande jakt få andra positiva följdeffekter både för acceptansen för varg men även för att undvika habituering av vargarna. Habitueringsprocessen tycks nu ha gått så långt att många vargar uppvisar ett helt oskyggt beteende, på senaste tiden har det framgått mest tydligt hos de vargar som rör sig i Stockholms län och i Västmanlands län men förkommer i hela Sveriges vargområde.

• -Vi ser att en omfattande vargjakt måste bedrivas i hela Sverige för att vargarna ska få den naturliga skygghet som vilda djur ska ha. Varje dag ser vi i media hur närgångna vargar ställer till problem både i storstadsområden och på landsbygden, fortsätter Solveig Larsson.

Jägarnas Riksförbund uppmuntrar nu jägarna att genomföra en etiskt riktig och effektiv vargjakt. Behovet av att jaga varg blir större och tydligare för varje år som går och det är jägarna och markägarna som får jakten genomförd. Jägarnas Riksförbund kommer att arbeta vidare med att på demokratisk väg söka förändring i vargpolitiken och arbeta för stämmobeslutet om nej till frilevande varg.

• -Tills dess att en förändring på demokratisk väg är genomförd kommer Jägarnas Riksförbund att arbeta för en vargjakt som minskar stammen till riksdagens mål. Något som årets jakt tyvärr inte kommer komma i närheten av, avslutar Solveig Larsson.

För eventuella frågor om vargjakten eller Jägarnas Riksförbunds Nej till frilevande varg hänvisas till: Solveig Larsson, Förbundsordförande, solveig.larsson@ume.se, 070-605 62 74

Jens Gustafsson, Riksviltvårdskonsulent, jens.gustafsson@jagarnasriksforbund.se, 073-628 41 75