Jägarna kräver att rätt uppgifter presenteras till EU

Naturvårdsverket ger, i det underlag som Regeringen använder sig av för att försvara vargjakten inför EU-kommissionen, helt felaktig information till Regeringen. Naturvårdsverket uppger att det, under våren 2015, fötts cirka 50 vargvalpar i Sverige. I själva verket borde siffran ligga en bit över 200 enligt de beräkningsmetoder som används inom vargforskningen.

Eftersom Naturvårdsverket under så lång tid varit den myndighet med ansvar för att förvalta allt vilt i Sverige är detta mycket uppseendeväckande. Enligt Maria Hörnell Willebrand på Naturvårdsverket beror det hela på en missuppfattning, att de i själva verket meddelat hur många vargvalpar som överlevt det första levnadsåret. Även om detta skulle stämma är siffran felaktig. Eftersom dödligheten hos vargvalpar är 37 % skulle summan av de överlevande valparna lätt överstiga 100.

• -Vi måste ställa oss frågan om denna felinformation beror på inkompetens eller medvetna val, säger Solveig Larsson, förbundsordförande hos Jägarnas Riksförbund.

Jägarnas Riksförbund har som en följd av detta begärt att Regeringen omgående korrigerar siffrorna till EU-kommissionen och samtidigt beslutar sig för att överlämna ansvaret för jakt och vilt till en ny Viltmyndighet.

• -Naturvårdsverket har tyvärr förbrukat allt förtroende och när inte ens Regeringen kan lita på att de data som de får stämmer finns det inga möjligheter för verket att ha kvar sina uppgifter på jakt- och viltområdet, avslutar Solveig Larsson.