Tillåt återkamera förslår utredaren i Utredningen om kameraövervakningslagen

Kamerabevakningslagen - utredaren vill tillåta åtelkamera

Idag 16/6 presenterades utredningen för en ny kamerabevakningslag. Utredaren föreslår att den gamla kameraövervakningslagen byts ut mot en ny, med namnet kamerabevakningslagen. I samband med den nya lagen kommer viltövervakningskameror, eller åtelkameror som de också kallas, vara tillåtna att använda utan vare sig tillstånd eller anmälan. Även jord- och skogsbrukare kommer dra nytta av den nya lagen då de omfattas av samma regler.

• -Att kamerorna kommer få användas utan att föregås av vare sig tillstånd eller anmälan är viktigt och vi väntar nu in den 25 maj 2018 när lagen ska börja gälla, säger Solveig Larsson, förbundsordförande för Jägarnas Riksförbund.

Jägarnas Riksförbund har drivit frågan länge, senast 9 mars i en skrivelse till utredaren. Förbundet har även framfört önskemål direkt vid träffar med beslutsfattare för att driva på i frågan. Frågan om tillståndsbefrielse för åtelkameror är en hjärtefråga för Jägarnas Riksförbund och för Sveriges jägare. Användningsområdena för åtelkameror är många. Bland annat gör åtelkameror jakten efter vildsvin enklare och det ger jägarna möjlighet att på ett enkelt, billigt och effektivt sätt inventera vilt.

• -Vi är nöjda med att vårt enträgna arbete äntligen har gett resultat och ser med tillförsikt på framtiden med de möjligheter som åtelkameror kan ge, avslutar Solveig Larsson.

För övriga frågor:

Solveig Larsson