Framtidskraft avsnitt 12: Det ska vara kunddrivet – men vill kunderna driva?

Energibranschen behöver ha kunddriv, men hur ska den lyckas med det? I det nya poddavsnittet möter vi Anna Stode, konsult på företaget CFI Group och Joachim Lindborg, teknisk chef på Sustainable Innovation, som ger perspektiv på vad kunddriv för energibranschen innebär.

Energiföretags intresse för att utveckla sina kundrelationer är numera mer eller mindre en självklarhet. Så har det inte alltid varit. Det är inte särskilt längesen vi pratade om kunderna som belastningspunkter, men det här ett perspektiv som företagen successivt jobbar sig bort ifrån. Man vill i dag möta sina kunder på samma sätt som görs i vilken annan bransch som helst och kundernas önskan om hur de vill lösa sitt energibehov ska vara i fokus. I det här sammanhanget är kunddriven utveckling viktigt.

Uppfylla behov och stärka relationer

Kunddriv handlar om ett förhållningssätt och arbetssätt där ett företag eller en organisation ser allt utifrån och in. I alla beslut och prioriteringar man gör ser man till att uppfylla kundernas behov och stärka kundrelationen. Det här förhållningssättet handlar inte om något som ett företag kan ta till sig om de känner för det, det är mycket viktigare än så menar Anna Stode.

– Det är inte bara intressant med kunddriven utveckling, det är nästan nödvändigt, om man får sticka ut hakan och säga det. För det är få företag som har lyxen att vara helt ensamt på en marknad och att produkterna bara flyger av hyllan. Utan oftast möts man av en mättad marknad med ganska stor konkurrens med likvärdiga produkter och tröskeln är låg för att byta leverantör eller produkt. Och det är också lätt för kunderna att jämföra priser och alternativ. Så det som kvarstår är kundrelationen och hur väl man kan uppfylla kundernas behov, säger Anna Stode.

Hur hjälper kunddriven utveckling till med relationsskapandet?

– Det handlar om att man kan lyssna och förstå kunderna och vad de behöver framöver. Lyckas man förstå och uppfylla deras krav, behov och önskemål på bästa sätt, så ökar man konkurrenskraften, säger Anna Stode.

Smarta produkter fattar beslut

Nödvändigt förhållningssätt från energibranschens aktörer alltså, men frågan är om kunderna verkligen vill driva på energimarknaden? Joachim Lindborg menar att det beror på vad man menar med driv. I dag köper kunderna mycket smarta saker, mobiltelefonerna är ett tydligt exempel. Och med det kommer att till exempel nästan alla bergvärmepumpar i dag har appar och det är inte långt kvar till att radiatorerna har en app.

– Och alla de här prylarna som är smarta kommer att börja ta beslut, på elpriset kanske. Och då är vi plötsligt där att vi har ett kunddriv, för att vi har köpt alla de här prylarna och de här prylarna kommer plötsligt att fatta beslut på elnätet, säger Joachim Lindborg.

LYSSNA I MOBILEN

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på iTunes, Acast och PodBean.