Framtidskraft avsnitt 13: Innovation – från idé till fungerande affärsmodell

Energibranschen vill gärna vara innovativ, men att skapa utrymme för nya idéer och ge energi åt innovationskraften är inte självklart enkelt. I det nya poddavsnittet möter vi Niklas Huss som är innovationschef på Länsförsäkringar. Han är tydlig med skillnaden mellan utveckling och innovation och uppmanar till att våga testa.

Risken för att innovation kan bli energibranschens nya begrepp som alla ska slänga sig med men få fyller med innehåll. Det behöver inte alls bli så, men risken finns där. Exempelvis är det viktigt att ha med sig att utveckling – även rejäl sådan ­– är inte detsamma som innovation, menar Niklas Huss. Utveckling handlar om att göra det man redan håller på med lite bättre, kanske en effektivisering eller att man utvecklar nya produkter. Innovation är något helt annat.

– Det vi jobbar med i innovationsarbetet är att göra något som vi inte har gjort tidigare, säger Niklas Huss, som uppmanar till att våga testa. För utan test går det inte hitta vad företaget ska satsa på.

Innovation möjliggör förflyttning

Innovationen är mycket viktig för att lyckas få till nödvändiga förflyttningar. Niklas Huss menar att energibranschens aktörer i grunden behöver fundera över vad förflyttningen ska leda till.

– Det första man måste göra är att ifrågasätta vart det är vi ska och sätta upp en stark och även utmanande vision eller mission för förflyttningsarbetet.

Niklas Huss bjuder också på en aktuell spaning från USA. För hans besök på Stanford University i Kalifornien nyligen visade att man inte längre utbildar för börsen. Det stora målet för studenterna är ett annat.

– Målet är inte att få ett jobb på Wall Street eller skapa det här lyckade startup-bolaget i Silicon Valley och tjäna en massa pengar, utan det handlar i stället om hur de kan bidra till en bättre värld.

LYSSNA I MOBILEN

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på iTunes, Acast och PodBean.

• niklas huss