Framtidskraft avsnitt 15: Hållbarheten ger möjligheter

Hållbarhet är på var samhällsaktörs läpp, kanske inte minst i energibranschen. Hur hållbarheten kommer att prägla samhällsutvecklingen och vilken plats energibranschen kan ta i den utvecklingen resonerar Andreas Gyllenhammar kring i det senaste avsnittet av Framtidskraft.

Lyssna på avsnittet här.

– Jag brinner för framtiden och hållbar utveckling och maximera mitt bidrag till det.

Här inleder Andreas Gyllenhammar poddavsnittet och leder oss sedan vidare in i hållbarhetens betydelse i dag och i framtiden. Han tycker att energibranschens medvetenhet om hållbarhet finns och att den växer, men att medvetenheten borde öka ännu mer. Han sätter fingret på en vanlig sammanblandning:

– Många blandar ihop förnybar energi och hållbarhet. Hållbarhet har en helt annan komplexitet tycker jag medan förnybar energi är mer en basvara.

Andreas Gyllenhammar säger att hållbar utveckling kan vara ett sätt för företag att tjäna pengar, för den som är hållbar på ett strategiskt plan kan också se en direkt koppling till resultatet. Blir det driv i den här utvecklingen kan hastigheten öka för en hållbar utveckling jämfört med att bara luta sig mot lagstiftningen.

Andreas Gyllenhammar målar i avsnittet också upp två scenarier om hur Sverige kommer att utvecklas, han ger en optimistisk bild och siar om hur energifrågan kommer att utvecklas.

– Energifrågan kommer att bli ännu mer komplex i och med att det uppstår energi överallt i de här systemen och den energin ska vi ta vara på. Det kommer att handla om att knyta ihop alla delar i de här systemen för att hitta var har vi energin och hur vi kan lagra den och hur vi kan växla emellan. Exempelvis kommer transportsystemet som i dag har sitt eget energisystem att smälta ihop med till exempel fastighetsbranschens system.

Andreas Gyllenhammar efterfrågar aktivare energiföretag som intar nya positioner och bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Han uppmanar energiföretagen:

– Var lite kaxiga för det är ju ni som kan energi.

LYSSNA I MOBILEN

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på iTunes, Acast och PodBean.