30 timmar i förskolan för barn till föräldralediga i Järfälla

Från den 1 januari 2013 får barn till föräldralediga i Järfälla gå 30 timmar per vecka på förskolan istället för som nu 15 timmar.

Barn till föräldrar som är föräldralediga med ett yngre syskon har tidigare fått gå på förskolan eller familjedaghemmet i upp till 15 timmar i Järfälla. Nu har Järfälla kommuns barn- och ungdomsnämnd bestämt att tiden höjs till 30 timmar. Under hösten 2012 fanns det ungefär 490 barn som gick på förskola eller familjedaghem i upp till 15 tim per vecka och de flesta av dessa barn har en förälder som är föräldraledig.

Barn- och utbildningsnämnden framhåller att det är bra för barn till föräldrar som är föräldralediga, både ur ett lärandeperspektiv och ur ett socialt perspektiv, att få möjlighet att vistas upp till 30 timmar i veckan i förskolan eller familjedaghemmet. Barn- och ungdomsnämndens ordförande Bo Winander berättar mer om varför beslutet har fattats:

– Vi gör den här förändringen för att förskolan spelar en allt större roll för barnens lärarande. Då tycker vi det är viktigt att barn till föräldralediga har samma möjligheter som andra barn att vara i förskolan. Det blir också en bra förberedelse för skolan.

Beslutet om att tillåta barn 1-5 år till föräldralediga att gå 30 timmar per vecka i förskolan togs av barn- och ungdomsnämnden den 6 december 2012. För att göra förändringen möjlig tillförs cirka 5,3 miljoner kronor i budgeten till förskolorna.

Bo Winander, barn- och ungdomsnämndens ordförande

Järfälla ligger två mil nordväst om Stockholm C, med 68 000 invånare. Även om storstaden ligger nära - 20 minuter med pendeltåg eller bil till Stockholms C - finns det mesta inom kommunen. Stora friluftsområden, Mälarens vatten, rikt utbud av kultur och föreningar, mångskiftande näringsliv, fina bostadsområden, shopping och väl utbyggd service gör att Järfälla är en kommun att bo, arbeta och trivas i. Välkommen att mötas i Järfälla!