IVG säljer kontorsfastighet i centrala Stockholm

Den tyska fondförvaltaren IVG Funds har avyttrat en kontorsfastighet i Stockholm CBD för en av sina fonder som vänder sig till institutionella investerare. Den avyttrade fastigheten, Elefanten 17, Vattugatan 17-19 omfattar totalt 4 700 kvm uthyrbar area och är fullt uthyrd, till bl.a. Trafikverket, Svensk Mjölk och SJ. Fastigheten har avyttrats genom en bolagsförsäljning och det underliggande fastighetsvärdet är 304 miljoner kronor. Köpare är Catella Real Estate AG KAG på uppdrag av fonden Sarasin Sustainable Properties European Cities.

IVG Funds äger för närvarande fastigheter med en total uthyrningsbar area som uppgår till cirka 145 000 kvm till ett värde om cirka 3,7 miljarder kronor. Bolaget söker efter nya investeringsobjekt i Sverige, främst inom kontors- och handelssegmentet.

Jones Lang LaSalle har varit rådgivare till IVG Funds i denna transaktion. Jones Lang LaSalle kommenterar att intresset för Elefanten 17 har varit stort både från svenska och internationella investerare. Som en av de stabilaste ekonomierna i Europa, fortsätter den svenska fastighetsmarknaden att attrahera internationellt kapital.