​Euro Accident erbjuder preventiv artrosvård i samarbete med Joint Academy

Ungefär 800.000 personer i Sverige har artros, en kronisk ledsjukdom som orsakar obehag som smärta och stelhet. Euro Accident är det första försäkringsbolaget i Sverige som erbjuder sina försäkrade preventiv vård av artros. Det möjliggörs av ett test som utvecklats av Arthro Therapeutics AB för behandlingsprogrammet Joint Academy. Testet består av enkla frågor som vilar på en vetenskaplig grund. Genom avancerad maskininlärning får den som gör testet fram risken om de utvecklar artros samt chanserna till förbättring.

Euro Accident erbjuder initialt några utvalda grupper försäkrade ett kostnadsfritt screeningtest. Om utfallet blir positivt kommer screeningtestet etableras som en förebyggande åtgärd för fler försäkrade.

- Sedan tidigare erbjuder vi våra kunder en digital artrosskola i samarbete med Joint Academy där 85 procent av deltagarna har kunnat sänka sin smärta. Med kombinationen av deras screeningtest och vår skadeanalys ser vi goda möjligheter att kunna komma in och hjälpa våra kunder i ett tidigare skede så att de kan vara friska fortsätta och arbeta, säger Maria Rylander, Produkt- och affärsutvecklingschef på Euro Accident.

Stora kostnader för samhälle och individ

Förutom den smärta som artros orsakar kan det i förlängningen innebära ett inkomstbortfall för den drabbade i form av sjukskrivning. Centrum för utvärdering av Medicinsk Teknologi (CMT) har tidigare gjort en studie som visade att artros kostade samhället 12 miljarder kronor bara i Sverige - varav 80 procent var indirekta kostnader som till exempel sjukersättning.

- Genom den samlade kunskapen från forskning i kombination med smart teknik kan vi nu nå ut till fler med en patientanpassad behandling som ger bevisat goda resultat. Det är gynnsamt för både individ och samhälle, och tack vare Euro Accident har vi nu möjligheten att nå ut till fler som har behov av behandling, säger Jakob Dahlberg, grundare av Arthro Therapeutics, om samarbetet.

Förebyggande vård minskar kostnader och lidande

Artros är en kronisk sjukdom. Behandlingen går i huvudsak ut på anpassade fysiska övningar under handledning av fysioterapeut och information om till exempel vad som påverkar smärtan och hur man kan fortsätta vara aktiv. Även Socialstyrelsen rekommenderar den här typen av behandling i första hand. I de allra flesta fall blir den vårdsökande betydligt bättre. För den som upptäcker orsaken till sin ledsmärta i tid är förutsättningarna betydligt högre att bli återställd.

- Med screeningtestet som vi tagit fram kan vi tillsammans med Euro Accident upptäcka personer som behöver behandling innan det går så långt som sjukskrivning eller inaktivitet och dessutom förbättra sannolikheten att den vårdsökande klarar sig utan både kirurgiska ingrepp och smärtstillande, säger Jakob Dahlberg.

• Sjukdomar

• joint academy

Arthro AB är ett växande, svenskt e-hälsoföretag med huvudkontor i Malmö, där all utveckling av den nätbaserade tjänsten Joint Academy sker. Behandling och uppföljning av patienter med artros i Joint Academy vilar på en grund av banbrytande forskning och beprövad klinisk erfarenhet. Det gör att behandlingen följer Socialstyrelsens riktlinjer som även den traditionella vården ska göra.