Studenter presenterade idéer för JIBS eget “draknäste”

Studenter presenterade idéer för JIBS eget “draknäste”

I tävlingen JIBS Entrepreneurship Challenge skickar studenter in sina affärsidéer och får dem bedömda av en jury. De bästa idéerna belönas med pengar som kan göra det möjligt att förverkliga idén.

– Det här är ett bra sätt för JIBS att sätta fokus på innovations- och entreprenörsfrågor, och det går också helt i linje med Högskolan i Jönköpings profil, säger jurymedlemmen Gustav Österström, Business Developer på Science Park Jönköping.

Av de bidrag som kommit in till tävlingen har en första gallring gjorts, och den 4 december fick sex studentgrupper tjugo minuter var på sig att presentera sina tävlingsbidrag för juryn.

– Det är roligt för Science Park att får vara med, eftersom vi arbetar med entreprenörskapsfrågor. Idag har vi fått se exempel på både koncept- och produktidéer, och överlag har presentationerna varit mycket bra. Det är intressant att träffa personerna bakom idéerna, eftersom teamets sammansättning ofta är helt avgörande när det kommer till genomförandet, fortsätter Gustav Österström.

År 2010 donerade Lennart ”Aktiestinsen” Israelsson en aktieportfölj värd fem miljoner kronor till Internationella Handelshögskolan. Pengarna, som ska användas till att stödja studenters entreprenörskap, förvaltas långsiktigt av stiftelsen “Aktiestinsens stiftelse för främjande av studenters entreprenörskap”. Varje år används en del av avkastningen till tävlingen JIBS Entrepreneurship Challenge, där prispengarna ska hjälpa vinnarna att starta ett eget företag eller bygga vidare på ett existerande företag. Prisutdelningen sker i februari.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University