Disputation i nationalekonomi vid Internationella Handelshögskolan

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 10:01 CET

Martin Andersson, nationalekonom, spikade sin avhandling den 19 januari och disputerar vid Internationella Handelshögskolan 9 februari kl.10.00 i aula B1014. Opponent är professor Bart Verspagen från Eindhoven Centre for Innovation Studies (ECIS) vid Eindhoven University of Technology, Nederländerna. Avhandlingen studerar internationell handel och använder unika data över svensk export till olika länder på företagsnivå. Studierna visar bland annat att trots dagens globalisering är det mycket få företag som exporterar på en global skala. Huvuddelen av de svenska exportföretagen exporterar till ett fåtal länder, i huvudsak Norden och länderna kring Östersjön. Det typiska exportföretaget exporterar en eller två produkter till två till tre länder. I avhandlingen analyseras dels hur olika företagskaraktäristika (ex. produktivitet, bredd på produktutbud) påverkar företags export i termer av värde, volym och geografisk utsträckning, dels hur karaktäristika hos destinationsländer (ex. närhet, marknadsstorlek, språk) påverkar kostnaderna för att etablera handelskontakter. Avhandlingen analyserar även betydelsen av kunskap och teknologi för internationell konkurrenskraft, med betoning på förmågan att konkurrera med avseende på kvalitet snarare än låga kostnader. Martin Andersson är uppvuxen i Blekinge och flyttade till Jönköping 1997. I januari 2007 tillträdde han som forskningskoordinator för Centre of Excellence for Science and Innovation Studies (CESIS) vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm och delar sin tid mellan Internationella Handelshögskolan i Jönköping och KTH i Stockholm. Kontakt: Martin Andersson, 0733-673867, e-post: martin.andersson@ihh.hj.se

Kommentarer (0)