Fler än någonsin vill studera på Högskolan i Jönköping

Fler än någonsin vill studera på Högskolan i Jönköping

Högskolan i Jönköping är bland de lärosäten som ökar mest i landet när det gäller ansökningar till utbildningar med start i höst. Det visar färska siffror från Universitets- och högskolerådet.

15 april var sista ansökningsdag till utbildningar med start hösten 2015. Nationellt minskar ansökningar totalt med drygt 1 procent jämfört med förra året. Högskolan i Jönköping går mot strömmen och ökar.

5 300 har sökt utbildning vid Högskolan i Jönköping som sitt förstahandsval. Det är fler än någonsin och en ökning med 8 procent jämfört med förra året. Bland universitet och lärosäten med blandat utbildningsutbud hamnar Högskolan i Jönköping på delad andraplats bland de som ökar mest, tillsammans med Högskolan i Gävle, efter Örebro universitet.

– Det här är naturligtvis väldigt positiva resultat och ett kvitto på att Högskolan i Jönköping är ett attraktivt lärosäte med våra efterfrågade utbildningar, vår internationella prägel och vårt nära samarbete med företag och offentlig verksamhet, säger rektor Anita Hansbo.

Populäraste programmen

De allra populäraste programmen i Jönköping är utbildningar till socionom, sjuksköterska, förskollärare och civilekonom. Även tekniskt och naturvetenskapligt basår har många sökanden.

– Tidigare i veckan presenterade regeringen att Högskolan i Jönköping får drygt 300 nya utbildningsplatser där fokus är på just förskollärare, lärare och sjuksköterska. Det är positiva nyheter för vår region och hela landet, det finns ett stort behov och en efterfrågan av kompetens inom dessa områden, säger Anita Hansbo.

Det program på grundnivå som ökat allra mest jämfört med förra året är International Economics samt program till både grundlärare och ämneslärare.

Inom masterprogram är Interventions in Childhood, som fokuserar på barn som är i behov av särskilt stöd, ett av de som ökat mest. Utbildningen ges i samarbete mellan Högskolan för lärande och kommunikation och Hälsohögskolan.

En nyhet i programutbudet i år är Engineering Management som har många sökanden. Det är ett masterprogram som ges i samarbete mellan Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan.

Internationella studenter

Högskolan i Jönköping har även många internationella studenter. Ansökningar från internationella studenter är inte inräknade i den nationella ansökningen, där pågår rekryteringsperioden fortfarande genom lokal antagning ända till sommaren.

För mer information kontakta högskolans utbildningschefer:

John Hultberg, Hälsohögskolan

Stefan Engberg, Högskolan för lärande och kommunikation