Första licentiatuppsatsen i Tekniska Högskolans Forskarskola

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 14:19 CEST

Tekniska Högskolan i Jönköping fick examensrättigheter på forskarnivå 2010. JTH har haft doktorander sedan mitten av1990-talet men de har alltid varit inskrivna vid ett annat lärosäte.  Sedan 2011 har JTH en forskarskola i industriell produktframtagning. Nu presenteras den första licentiatuppsatsen med en doktorand inskriven i vår egen forskarskola.

Det är doktorand Jakob Olofsson som presenterar licentiatuppsatsen med titeln ”Microstructure-based Mechanical Behaviour in Structural Analyses of Cast Components”.

I licentiatuppsatsen presenteras ett sätt att i hållfasthetsberäkningar av gjutna komponenter ta hänsyn till variationer i egenskaper som uppstår i komponenten när den gjuts. Detta gör att man kan få en bättre uppfattning av hur komponenten belastas när den används. Forskningen har gjorts i samarbete med industrin inom forskningsprofilen CompCAST som startade 2011.

Licentiatuppsatsen presenteras den 31 augusti 2012 kl. 10.00 i Gjuterisalen E 1405 på Tekniska Högskolan i Jönköping. Diskussionsledare är Tekn Dr Torsten Sjögren, SP.

Välkomna!

Tekniska Högskolan (JTH) är en av fyra fackhögskolor inom Högskolan i Jönköping. JTH är en av landets största utbildare av högskoleingenjörer. Forskningen är inriktad på industriell produktframtagning i samverkan, särskilt tillämpningar i och för små och medelstora tillverkande företag och näraliggande tjänsteföretag. JTH har 2 000 registrerade studenter, cirka 150 anställda och omsätter cirka 200 mnkr.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.