Fokus på amerikanska presidentvalet

Fokus på amerikanska presidentvalet

Två av Jönköping Universitys forskare har bloggat om olika aspekter på det amerikanska presidentvalet på bloggplattformen Vertikals.

Anders Dybelius, universitetslektor i historia har skrivit om varför USA:s presidenter är så gamla, med en historisk återblick.

Charlotta Melander, professor i nationalekonomi,  har tittat på det amerikanska valet hur flera olika perspektiv som till exempel hur ser skillnaderna mellan stad och landsbygd ut i USA? Hur ser prognoserna inför presidentvalet ut i mer respektive mindre religiösa stater ut? Hur ser skillnaderna i inkomst, utbildningsnivå och yrken ut?

Anders Dybelius, anders.dybelius@ju.se, 036 - 10 14 65

Charlotta Mellander, charlotta.mellander@ju.se, 036 - 10 18 05

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Daniel Ekman

Kommunikatör Forskningskommunikation 036- 10 17 03

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University