​Grattis till examen önskar Högskolan i Jönköping!

​Grattis till examen önskar Högskolan i Jönköping!

Idag avslutades årets examenstid på Högskolan i Jönköping. Under slutet av maj och i början av juni har totalt cirka 1500 studenter tagit examen från någon av högskolans utbildningar.

Högskolan i Jönköping gratulerar alla avgångsstudenter till examen och önskar stort lycka till i framtiden!

Tre studenter som tog examen från Högskolan för lärande och kommunikation den 5 juni berättar om sin utbildning och framtid:

Sara Evaldsson

Grundlärarexamen 4-6

Hur ser det ut för dig efter examen?
- Jag har fått fast tjänst i en klass 5 i Vaggeryd, så jag ska njuta av sommaren och längta efter augusti! Det ska bli jättespännande!

Vad har varit det bästa med utbildningen tycker du?

- Jag är jättenöjd med utbildningen, det är verkligen kvalité på lärarna på HLK, de är kunniga och hjälper och stöttar gärna. Lokalerna är fina också, det blir roligt att gå till skolan då. Allt har varit jättebra, jag är supernöjd verkligen.

- Dessutom det stöd som finns mellan klasskamrater, vi har byggt upp varandra och hjälpt varandra i framgångar och motgångar.

Varför valde du att plugga på Högskolan i Jönköping?
-Det är en härlig stad och jag har familj här, och det är inget jag ångrar.

Robin Lindblad

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem

Varför valde du att plugga i Jönköping?
- Jag tyckte staden verkade trevlig och jag har också lite släkt här, jag trodde inte att jag skulle stanna i Jönköping efter studierna utan åka tillbaka till Vimmerby, men nu är jag glad att jag stannar!

Vad har varit det bästa med utbildningen?
- Att det är mycket praktiskt och VFU, jag har verkligen valt helt rätt och trivs med alla kurser och ämnen som varit så roliga och intressanta.

Vad väntar nu efter examen?
-Jag har fått jobb som grundlärare i fritids på en skola i Taberg, så jag stannar i Jönköping och det är jag glad över!

Lenart Yako

Grundlärarexamen år 4-6

Vad har varit det bästa med utbildningen?
- Praktiken! Den har jag tyckt om jättemycket. Det bästa är att vi har den efter 3-4 veckor i skolan, då får man se om man passar som lärare-så tidigt som möjligt. Och såklart all kunskap och lärdomar jag kunnat dela med andra. Tiden har gått så fort!

Vad tar du med dig ut i livet från utbildningen?
-Handledarna på praktiken har varit fantastiska men också lärarna och kamraterna. All kunskap, andras tänk och lärdomar som vi delat tar jag med mig.

Vad väntar nu?
- Jag har fått sommarjobb på ett lager. Nu känns det som enklare att få ett jobb som lärare, jag vill stanna i Jönköping.

Regioner

Högskolan i Jönköping är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Internationella Handelshögskolan och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University