​JIBS-lag vann VM i familjeföretagande

​JIBS-lag vann VM i familjeföretagande

För tredje året i rad har ett studentlag från JIBS kammat hem segern i tävlingen Family Enterprise Case Competition (FECC) vid University of Vermont.

Tävlingen hålls varje år i Burlington, Vermont och deltar gör några av världens främsta högskolor och universitet som bedriver utbildning och forskning inom familjeföretagande.

Paul Soergel, Jeaninne Strauss och Fredric Gyllensten representerade JIBS och Jönköping University i den prestigefyllda tävlingen i år. Under hösten har de tränats hårt av sin coach Massimo Baù  –varje onsdag och lördag har laget samlats och läst teorier, analyserat problem och jobbat med case från tidigare tävlingar.

Under tävlingen får studentlagen sätta sig in i frågor som är unika för familjeföretag och tillämpa det de lärt sig i klassrummet för att lösa skarpa case från olika familjeföretag. Tävlingen hölls den 14-16 januari och genom tuffa deltävlingar tog sig JIBS-laget ända fram till en seger. I varje deltävling presenterar lagen sina lösningar för en jury som avgör vilket lag som bäst har förstått, analyserat och löst caset.

- Träningen inför tävlingen har fått mig att vässa min förmåga att arbeta i team och dessutom lärt mig mycket om komplexiteten i familjeföretag. Det är riktigt tuffa case i tävlingen och stressande att analysera, men vi har verkligen en bra coach och ett starkt lag! sa Paul Soergel, en av lagmedlemmarna, inför tävlingen.

Mer information och kontakt:
Laget och deras coach befinner sig fortfarande i Vermount och kan vara svåra att nå på grund av tidsskillnad. Kontakta Massimo Baù via e-post: massimo.bau@ju.se för att stämma av eventuell tid för intervju/kontakt med laget.

Regioner

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 10 000 registrerade studenter, cirka 725 anställda och omsätter 800 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University