Gå direkt till innehåll
Ny rapport visar: ​Entreprenörskapsforskning i världsklass vid Jönköping University

Pressmeddelande -

En ny oberoende undersökning visar att Jönköping International Business School vid Jönköping University är bäst i Europa och tvåa i världen i forskning om entreprenörskap.

Studien publicerades i Journal of Small Business Management den 3 oktober och är en så kallad bibliometrisk analys över fältnormaliserade citeringar på området entreprenörskap. Analysen gäller hur många gånger olika forskningsartiklar har citerats av andra forskare.

Författarna till artikeln lyfter särskilt fram forskningscentret CeFEO (Centre for Family Enterprise and Ownership), som har knutit till sig namnkunniga forskare och även fått stora forskningsanslag.

Per Davidsson, som är professor i Entreprenörskap på Jönköping International Business School, rankas som en av de bästa forskarna inom sitt fält i världen.

JIBS och Jönköping University hamnar alltså före i stort sett samtliga europeiska och amerikanska prestigeuniversitet när det gäller entreprenörskapsforskning, och har mycket stort genomslag i den internationella forskarvärlden.

En annan rapport som nyligen publicerades av Nordforsk visar att Jönköping International Business School ligger etta i Sverige och fyra i Norden i det bredare forskningsområdet Business Studies and Economics.

- Dessa två undersökningar bekräftar att det hårda och målmedvetna arbetet som bedrivs i Jönköping och tillsammans med våra partners verkligen ger resultat. Rapporterna visar svart på vitt att det i lilla Jönköping bedrivs forskning av världsklass, och att vårt genomslag i forskarsamhället är mycket stort, säger Jerker Moodysson, vd på Jönköping International Business School.

Journal of Small Business Managementlänk till annan webbplats

Nordforsklänk till annan webbplats

För mer information kontakta gärna:

Jerker Moodysson, vd Jönköping International Business School

Regioner

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 649 mnkr.

Presstjänst

Presskontakt Presstjänst, övergripande 073- 910 17 53
Sophie Liljefall

Presskontakt Kommunikatör, pressansvarig Press +46 36-10 1816, 073/9100865

Ett lärosäte med en genomgående internationell profil

Jönköping University (JU) är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom de fyra fackhögskolorna Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan samt utbildning inom Jönköping University Enterprise. JU har cirka 12 000 registrerade studenter, 800 anställda och omsätter 1 000 mnkr.

Jönköping University