Svensk utbildningshistoria med 25 år på nacken – nu firas det på Jönköping University

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2019 08:15 CEST

Jönköping University firar 25 år

En cyklande landshövding med ett brinnande engagemang. Ett landsting och 13 kommuner som vågade. Ett modigt regionalt näringsliv som aldrig tvekade. När stiftelsen Högskolan i Jönköping bildades 1994 skrevs svensk utbildningshistoria – och nu ska det firas med en rad olika aktiviteter och perspektiv runt Jönköping Universitys historia, nutid och framtid.

Det var 1991 som den tillträdande borgerliga regeringen, i regeringsförklaringen, uttalade sin strävan att skapa mer oberoende universitet och högskolor. Högskolan i Jönköping och Chalmers Tekniska Högskola erbjöds att övergå till stiftelseform – och med starkt stöd från det lokala näringslivet, landstinget och kommuner i regionen grundades Stiftelsen Högskolan i Jönköping den 1 juli 1994.

Det är nu 25 år sedan och under sex dagar, mellan den 7 och 11 oktober, firas det och bjuds det på flera festliga och lärorika evenemang på Jönköping University. Här kan du se alla programpunkter och aktiviteter under firandet.

Alla som är intresserade är välkomna att delta i firandet – studenter, personal, forskare, lärare, alumner, näringsliv och allmänheten.

Festligheterna avslutas den 12 oktober med den högtidliga Akademisk högtid med installationer och promotioner av nya professorer och doktorer. I år installeras tre nya hedersdoktorer under högtidligheterna på Konserthuset Spira.

För mer information, vänligen kontakta:

Ingegerd Skrealid, Kommunikationsavdelningen, Jönköping University

036-10 18 30, ingegerd.skrealid@ju.se

Jönköping University är en stiftelsehögskola med tydligt profilerad verksamhet som präglas av entreprenörsanda, internationalisering och samverkan med näringsliv och samhälle. Utbildning och forskning bedrivs inom fyra fackhögskolor: Hälsohögskolan, Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping International Business School och Tekniska Högskolan. Högskolan har cirka 11 500 registrerade studenter, 850 anställda och omsätter 900 mnkr.

Kommentarer (0)

Kommentera