Arbetsmarknadskvällar på Kreativum

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2007 16:30 CEST

Inom ramen för SIR, Samverkan i rekrytering, arrangeras årligt återkommande arbetsmarknadskvällar på Kreativum för elever i årskurs 9, deras föräldrar och skolpersonal. Inbjuden är även nämnden för barn, ungdom och skola.

Syftet med arbetsmarknadskvällarna är att ge ungdomar och deras föräldrar information och kunskap kring delar av arbetsmarknadens framtida behov av arbetskraft. Arrangemanget genomförs inom ramen för SIR, där näringslivet, kommunen, landstinget och arbetsförmedlingen samverkar kring frågor om rekrytering, marknadsföring och informationsinsatser för ungdomar.

Representerade branscher på arbetsmarknadskvällarna är tjänstesektorn, vård och omsorg, hantverk, industri och kommunala sektorn. Företag och organisationer som medverkar är Karlshamns kommun, Karlshamn Energi AB, Södra Cell Mörrum, Karlshamn Kraft AB, Landstinget Blekinge, EC Konsult, Polisen i Blekinge, samt företag i Karlshamns Hantverksförening och Företagarna.

Arbetsmarknadskvällarna genomförs i år den 3 september för Stenbackaskolan Asarum, 4 september för Norrevångskolan Mörrum och 5 september för Österslättskolan, Karlshamn. Varje kväll kommer att besökas av 250-300 elever och föräldrar.

Programmet för kvällarna är:
18.00 Välkomna! Information om kvällen, korv och dricka
18.30 Information på de olika branschstationerna