Samarbetsprojekt för utveckling av nya antibiotika leds av KI Innovations AB

KI Innovations AB leder affärsutvecklingen i ett samarbetsprojekt på universitetsnivå inom det högaktuella området nya antibiotika. Det handlar om utvecklingen av ett antibiotikum med potential att slå ut magsårsbakterien Helicobacter pylori.  Nu har projektet i hård konkurrens beviljats finansiering från Novo Nordisk Foundation som ger stöd för tidiga utvecklingsprojekt.

– Det här är ett viktigt område och det känns extra roligt att vår erfarenhet av läkemedelsutveckling kan möjliggöra en snabb process, säger Lilian Wikström, VD på KI Innovations AB.

Helicobacter pylori är en bakterie som mer än hälften av jordens befolkning bär på. Infektionen ger oftast inga symtom, men kan ibland utvecklas till magkatarr, magsår och magcancer.

Professor Ann-Beth Jonsson och hennes medarbetare Rahma Wehelie vid Stockholms universitet har identifierat en peptid som gör att bakterien inte kan överleva i magen. Nu är förhoppningen att resultaten ska leda fram till ett läkemedel som slår specifikt mot Helicobacter pylori utan att påverka den normala bakteriefloran i magen.

– Eftersom det här är den vanligaste infektionen i världen finns det ett stort behov av antibiotika som inte driver fram resistensutveckling hos andra bakterier, förklarar Ann-Beth Jonsson.

Det vetenskapliga arbetet leds från Stockholms universitet medan KI Innovations AB ansvarar för affärsutvecklingen.

– Det är värdefullt att ha den samlade erfarenheten av två innovationssystem i ryggen, säger Ann-Beth Jonsson. SU Innovation på mitt eget universitet har en unik kompetens samtidigt som KI Innovations AB kan bidra med gedigen erfarenhet av läkemedelsutveckling.

Ulf Eriksson, VD på SU Innovation, gläder sig åt att samarbeta med KI Innovations AB.

– Samarbete är helt avgörande för utvecklingen, säger han. Projekten blir mer och mer komplexa och vi behöver ta hjälpa av varandra över både ämnes- och universitetsgränser.

Lilian Wikström, VD, telefon 070-453 31 17

För frågor kring projektet:
Patrik Blomquist, projektledare, telefon 070-678 60 82

Illustrationen är hämtad från institutionen för Mikrobiologi, Tumörbiologi och Cellbiologi (MTC) vid Karolinska Institutet.