KI Science Park skapar nytt verktyg för läkemedelsutveckling

En ”kompass” som ska hjälpa små forskande bolag att navigera genom läkemedelsutvecklingens många blindskär. Så kan man beskriva det webbaserade verktyg som håller på att tas fram vid KI Science Park. Kompassen är en viktig punkt när Märit Johansson, VD för KI Science Park, talar på Läkemedelskongressen som öppnar idag.

– Målet är att erbjuda små forskande företag tillgång till strukturerat stöd för att bedriva läkemedelsutveckling på ett effektivt sätt, säger Märit Johansson. Det är en omöjlighet för företag med bara ett fåtal anställda att själva ha den nödvändiga kompetensen för att få allt på plats på den snirkliga vägen från idé till klinisk prövning, så nu utvecklar vi en webbaserad guide som kan spara både tid och pengar, fortsätter hon.

Kompass-projektet inleddes 2011 med finansiellt stöd från EU och fokus ligger tills vidare på de prekliniska faserna. Under våren 2013 planeras en första version av verktyget göras tillgängligt på webben.

– Tanken är att kompassen ska vara ett levande dokument där vi implementerar best practice-exempel löpande, säger Märit Johansson. Så att vi kan lära av varandras misstag och slippa uppfinna hjulet gång efter annan.

KI Science Park på Läkemedelskongressen
Märit Johansson presenterar kompass-projektet i samband med 2012 års Läkemedelskongress som startar idag på Stockholmsmässan. Tillsammans med Läkemedelsverket och Läkemedelsakademin arrangerar KI Science Park programmet ”Läkemedelsutveckling i det lilla bolaget – utmaningar, strategier och finansiering” under kongressens första dag. Bland föredragshållarna märks före detta forskningsminister Lars Leijonborg som talar under rubriken ”Den nya svenska modellen – så ska Sverige lyckas i framtida läkemedelsutveckling”.

Läkemedelskongressen pågår den 5-7 november.

Om Läkemedelskongressen
Läkemedelskongressen är den största återkommande kongressen för läkemedelsbranschen i Sverige och samlar ca 1100 besökare. Programmen utarbetas av Apotekarsocieteten, Läkemedelsakademin, Karolinska Institutet Science Park, Läkemedelsverket, LIF, Farmacevter utan gränser och Sveriges Farmacevtförbund och stöds även av Sveriges Apoteksförening.