Kluster av cancerföretag bildas i KI Science Park

Utveckling av nya läkemedel på cancerområdet står i fokus på en av KI Science Parks mest centrala adresser, Nobels väg 3.
Fem bolag inriktade på cancerområdet samlas nu på denna adress och därmed formas forskningsparkens första fokuserade företagskluster.

Det är KDev Oncology, Axelar, Akinion Pharmaceuticals, Aprea och GliGene, samtliga ingår i Karolinska Developments bolagsportfölj. Tre av de fem bolagen är i klinisk fas; Akinion, Axelar och Aprea. I KDev Oncology ingår förutom Akinion även företaget GliGene som är i tidig preklinisk fas.

Bakgrunden till bildandet av KDev Oncology är en strategisk satsning på effektiv och rationell resursanvändning vad gäller spetskompetens inom onkologiområdet, personal och infrastruktur.
– Det blir lättare att åstadkomma synergieffekter om bolagen även fysiskt verkar intill varandra, förklarar Carl Harald Janson, VD för KDev Oncology.

Samordningen handlar också om möjligheten att attrahera kapital till den fortsatta utvecklingen.

– Vi hoppas förstås kunna utveckla nya bolag inom cancerområdet och behöver kunna satsa ytterligare för framtiden, säger Carl Harald Janson.

Inom forskningsföretagen Aprea och Akinion pågår kliniska försök på leukemiområdet. Apreas verksamhet fokuserar på utveckling av läkemedel mot cancerformer där proteinet p53 inte fungerar, vilket kan vara kopplat till resistens mot cytostatika.

Akinion har nyligen startat kliniska försök med ett nytt preparat för behandling av AML, akut myeloisk leukemi. I ett första skede inriktas arbetet på att fastställa att substansen är säker samt hitta en optimal dos för den fortsatta utvecklingen. Akinions verksamhet presenteras i sin helhet vid KI Science Park DAY den 26 april (läs mer nedan).

Även Axelar har inlett kliniska försök i fas 2 med en ny läkemedelskandidat mot icke-småcellig lungcancer. Preparatet bedöms ha potential för behandling av flera cancerformer.

I Karolinska Developments bolagsportfölj ingår även Oncopeptides, som också är inriktat på cancer och ligger inom Karolinska Institutet Science Parks område i Solna. Företagets ledande produkt, Melflufen, är ett nytt cytostatikum som har visat lovande resultat i tidiga kliniska tester.

Möt innovationsbolag på KI Science Park DAY
Under årets Globe Forum den 26 april anordnas Karolinska Institutet Science Park DAY. Där möter du några av de mest relevanta och spännande bolagen just nu. De kommer presentera sig och sina innovationer och vid en särskild 'face to face networking' session blir det en extra chans för investerare och presenterande bolag att mötas och etablera kontakt.