Finalister klara till Skånes vindkraftspris och Skåne Solar Award 2015

Finalister klara till Skånes vindkraftspris och Skåne Solar Award 2015

Bilden visar förra årets vinnare i Skånes vindkraftspris

Nu är årets finalister till Skånes vindkraftspris och Skåne Solar Award utsedda.

Priserna delas ut vid Skånes största mötesplats inom energiområdet Skånes Energiting, den 17 juni på Sankt Gertrud i Malmö. Evenemanget arrangeras av Energikontoret Skåne.

Finalister Skånes vindkraftspris 2015

Eolus vind AB

Eolus vind är en viktig del av svensk vindkraftshistoria och har funnits med sedan tidigt 90-tal. De arbetar med allt från försäljning av andelar i vindkraftverk till storskaliga verk som täcker multinationella företags elanvändning. Varje år bjuder de in till ett välbesökt vindkraftsseminarium för att dela med sig av kunskap till alla som är intresserade.

Region Skåne

Region Skåne har under en längre tid föredömligt drivit frågor inom energiområdet för långsiktigt hållbara lösningar. De nyligen upphandlade vindkraftverken, i syfte att täcka delar av egen elanvändning, visar att ord också går till handling. Genom sin satsning driver de på en hållbar framtid ur energisynvinkel.

Vindval

Genom Energimyndighetens och Naturvårdsverkets projektet Vindval har flera bra syntesrapporter tagits fram om vindkraftens påverkan på djur, natur och människan. Kunskapen har spridits över hela Sverige och blivit en form av uppslagsverk för branschen. Flera forskare från skånsk akademi har medverkat i att ta fram materialet. Syntesrapporterna har dessutom lett till att kunskapen på andra ämnesområden har ökat, bland annat kunskapen om fladdermössens artrikedom.

Skåne vindkraftspris

Skånes vindkraftspris är en årlig utmärkelse och delas i för tredje året i år. Priset tilldelas en person, organisation, anläggning eller dylikt som förtjänstfullt har verkat för att öka utbytet av kunskap och erfarenhet mellan olika aktörer inom vindkraftsområdet i Skåne. Pristagaren ska ha koppling till Skåne, är utan begränsning bakåt i tiden och behöver inte ha koppling till en fysisk anläggning. Ett specialdesignat diplom tilldelas den finalist som på bästa sätt agerat i enlighet med prisbeskrivningen.

Skånes vindkraftspris delas ut av Skånes vindkraftsakademi i samarbete med E.ON Värme och Serviceförvaltningen Malmö stad.

Finalister Skåne Solar Award 2015 – årets solcellsanläggning

Stenbäckens Sol, Klippan

En estetiskt mycket tilltalande gestaltning med solceller. En perfekt förebild och satsningen är värd en särskild eloge för sin vackra helhetslösning och är därmed det bästa landsbygdsförslaget i år.

Palettskolan i Lund

Med hjälp av Lunds kommuns solkarta i teorin och den befintliga skolbyggnaden i praktiken skapar den takintegrerade solcellsanläggningen ett intressant läromedel för såväl pedagoger som elever. I lekstugan skapar solenergin ett eget universum.

Bokompakt, Studentboende Lund

Solcellerna ingår i ett spännande designkoncept för nyproduktion av studentbostäder. Fokus ligger på energieffektivitet och i det sammanhanget exponerar sig de takintegrerade solcellerna väl i stadsbilden. Design med solceller har ett starkt symbolvärde för en grupp med begränsade ekonomiska resurser samtidigt som solcellerna faktiskt bidrar till att sänka energikostnaderna.

Finalist Skåne Solar Award 2015 – årets solfångaranläggning

Villa Tim, Solfångare Ålstorp

En i husets takarkitektur välintegrerad solfångare. Anläggningen tillvaratar solenergin på mer än ett sätt och den flödar i såväl tappvarmvatten som i uppvärmningssammanhang.

Skåne Solar Award 2015

Solar Region Skåne arrangerar årligen Skåne Solar Award. Tävlingen består av två klasser, ”Årets solfångaranläggning” och ”Årets solcellsanläggning”. Priset tilldelas den anläggning som under föregående år färdigställts i Skåne och som genom sitt koncept och sin gestaltning eller på annat sätt särskilt bidragit till att öka intresset för och produktionen av solenergi.

Skåne Solar Award och en prissumma på 10 000 kr tilldelas ägaren av anläggningen. Den arkitekt eller motsvarande som svarat för utformningen av anläggningen samt leverantören av anläggningen tilldelas ett diplom.

Skåne Solar Award sponsras av E.ON Värme och Serviceförvaltningen i Malmö stad.