Jämställdhetskonferens med fokus på forskning och praktik

På torsdag den 7 mars firar Ett jämställt Skåne två år med en stor konferens, Kraft och Kunskap. Mer än 200 personer är anmälda och media välkomnas till konferensen.

- Det är jätteroligt att så många har anmält sig, det visar att det finns ett intresse för frågan och det är jätteviktigt för att vi ska få till en förändring. Även antalet organisationer som har anslutit sig till Ett jämställt Skåne har ökat, vi är nu uppe i 82 anslutna, säger Martina Skrak, jämställdhetsstrateg på Länsstyrelsen Skåne.

Ett hållbart jämställdhetsarbete kräver både kunskap och praktik. Därför anordnar Ett jämställt Skåne konferensen Kraft och Kunskap som fokuserar både på aktuell forskning och hur olika myndigheter, företag och ideella organisationer arbetar med jämställdhet. Konferensen inleds av Anneli Hulthén, landshövding och Monica Holmqvist, Kommunförbundet Skånes förbundsdirektör.

Jeff Hearn, professor och maskulinitetsforskare, är en av huvudtalarna på konferensen.

- För att uppnå jämställdhet behöver vi förändra män och maskulinitet. För att kunna göra det behöver vi ha ett dubbelt angreppssätt – både genom att synliggöra män samtidigt som man avslöjar vilka normer och föreställningar som finns kring män, och vad det egentligen innebär. Dessutom förändras män när de arbetar konkret för jämställdhet och inte bara funderar över det, säger Jeff Hearn.

Bland övriga talare finns bland annat Ana-Maria Deliv, avdelningschef på förskoleförvaltningen inom Malmö stad som kommer att berätta om deras arbete med att få in fler män till förskoleyrket.

- Förskoleverksamheten är en av de mest könssegregerade arbetsplatserna i Sverige.I Malmö har vi mer än dubbelt så hög andel män men det tycker ändå vi är alldeles för lite. Jag kommer att prata om en osynliggjord problematik i svensk förskola och berätta om hur vi i Malmö stad rent konkret arbetar för att få in fler män i förskolan, säger Ana-Maria Deliv.

Här kan du se alla kommuner, företag och organisationer som hittills anslutit sig

Var: Konferensen hålls på Panora i Malmö, Friisgatan 19 D

När: 7 mars, 12.00 – 16.00

Media är välkomna till konferensen, anmäl er till Martina Skrak eller Linda Leveau.

Martina Skrak, Länsstyrelsen Skåne

Linda Leveau, Kommunförbundet Skåne