Seminarium om havsbaserade vindkraft i Trelleborg den 10 november

I morgon kommer representanter från de stora aktörerna inom havsbaserad vindkraft, såsom Lars Welander E.ON, Göran Loman Vattenfall och Fredrik Andrén Sandberg från DONG Energy till ett seminarium i Trelleborg. Seminariet handlar om deras planer för havsbaserade vindkraft utanför Skånes kust och vad som krävs från regionens sida för att dra nytta av dessa kommande investeringar på bästa sätt.

Som åhörare kommer ett femtiotal deltagare från från vindkraftsbranschen och offentlig sektor både regionalt.

Sannolikt blir havsbaserad vindkraft ett av de mest konkurrenskraftiga kraftslagen i nära framtid. Men när kan det bli aktuellt att bygga havsbaserad vindkraft i Sverige igen? Vad kan dessa investeringar innebära för Skåne? Var och när kommer jobbtillfällena?

I seminariet deltar representanter som har värdefulla internationella erfarenheter havsbaserad vindkraft. Vi får olika inspel från spännande aktörer följt av en dialog med deltagarna. Moderator är Tanja Tränkle, RISE.

Datum: Fredag 10 november
Tid: 9.30-12.30
Plats: Malmrossalen på Best Western Hotel Magasinet, Hamngatan 9, Trelleborg

Har du frågor?
Kontakta gärna Jakob Economou, verksamhetsledare för Skånes vindkraftsakademi och projektledare på Energikontoret Skåne, tel 0728- 85 49 45, Jakob.economou@kfsk.se

Seminariet arrangeras av Skånes vindkraftsakademi och OffshoreVäst, RISE, med stöd från Region Skånes miljövårdsfond.

Om Energikontoret Skåne
Energikontoret Skåne arbetar för energieffektivisering och en ökad andel förnybar energi genom att driva projekt och verksamheter för den regionala, nationella och internationella energiomställningen. Energikontoret Skåne är en del av Kommunförbundet Skåne och drivs utan vinstintresse. https://kfsk.se/energikontoretskane/

Om Kommunförbundet Skåne
Kommunförbundet Skåne är de 33 skånska kommunernas intresseorganisation. Vi arbetar brett inom de flesta kommunala verksamhetsområden. Vi driver projekt och nätverk samt genomför större upphandlingar till förmån för våra medlemmar. https://kfsk.se