Skånska sjätteklassare tävlar i Solracet

Skånska sjätteklassare tävlar i Solracet

Sjätteklassare från hela Skåne tävlar med egenbyggda modellbilar som drivs med solceller. Under våren har de deltagande klasserna lärt sig om framtidens teknik, förnybar energi och hållbarhet, genom att designa och bygga egna solcellsbilar inför tävlingen. Solracet avgörs den 22 maj i Baltiska hallen i Malmö.

Solracet består av tre tävlingskategorier där klassera tävlar i design, kunskap och själva racet, där snabbast bil vinner. Syftet är att eleverna ska lära sig mer om framtidens teknik, förnybar energi och hållbarhet på ett kreativt och roligt sätt.

Arrangemanget genomförs under ledning av Malmö Museers pedagogenhet. Arrangör är Solar Region Skåne med Malmö Stads serviceförvaltning och E.ON som huvudsponsorer och med stöd av Region Skåne och VISAB.

Mer information om tävlingen och filmer och resultat från tidigare år finns på www.solracet.se