Solen lyser stark över Europa och Skåne i maj

Trelleborgs energi-och klimatrådgivare arrangerar lunchföreläsning om solenergi på Trelleborg stadsbibliotek, Astrid Lindgrens allé 1.

Har du ett tak? I så fall kan solen ge dig både el och varmvatten. Solenergi är en välbeprövad, klimatsmart och effektiv energikälla. Evigt flödande och helt gratis. Inte så konstigt att solenergi är ett av de snabbast växande energislagen i världen.

Under maj lyser solen extra starkt. Då arrangeras i minst 19 länder runtom i Europa och Sverige deltar med en nationell kampanj. Kampanjen är ett samarbete mellan Energikontoren Sverige, Svensk Solenergi, Energimyndigheten och Trelleborgs kommun.

European Solar Days är den största solenergikampanjen i Europa och syftar till att höja intresset och kunskapen om solenergi hos allmänheten. Över 100 lokala och regionala evenemang förväntas arrangeras runt om i Sverige av kommunala energi- och klimatrådgivare, solenergiföretag m.fl. 2012 års Solenergidagar i Skåne blev en succé med över 450 besökare vid 20 föreläsningar, demonstrationer, studiebesök och tävlingar runt om i Skåne.

Den 7 maj anordnar kommunens energi- och klimatrådgivare en lunchföreläsning på¬ Trelleborgs stadsbibliotek om solenergi för värme och elproduktion. Mer information om arrangemanget finns på www.trelleborg.se/bibliotek

Information om kampanjen och om solenergi samt länkar till de olika arrangemangen i Sverige finns på hemsidan www.solardays.se .  Mer information om den europeiska kampanjen finns på www.solardays.eu

Välkommen till våra arrangemang under Solenergidagarna!

Lena Gunnarsson
lena.gunnarsson@kfsk.se,
 0709-71 99 70

Energikontoren Sverige samordnar de regionala energikontoren i Sverige, www.energikontorensverige.se
Svensk Solenergi är branschorganisation för solvärme och solelsföretag i Sverige. www.svensksolenergi.se

Energikontoret Skåne är en regional energiaktör som arbetar med energieffektivisering och för en ökad andel förnybar energi. Inom verksamheten bedrivs också ett antal nätverk som arbetar med att främja förnybara energislag som exempelvis biogas, solenergi och vätgas.