Vinnarna av Skåne Solar Award 2013 utsedda

Den 11 juni delades Skåne Solar Award ut för femte året i rad. Utmärkelsen är instiftad av Solar Region Skåne i samarbete med Sveriges Arkitekter Skåne. Sponsorer av priset är Serviceförvaltningen i Malmö stad och E.ON. Priset tilldelas arkitekten bakom den bästa solcellsanläggningen som uppförts i Skåne under föregående år.

Årets solcellsanläggning 2013
Priset för årets solcellsanläggning tilldelades Daniel Ryman och Freddie Bergkvist på Skanska Sverige AB samt av Patrik Ekenhill på Tengbom för solcellsanläggningen på Väla Gård i Helsingborg.

Juryns motivering till vinnaren av Skåne Solar Award 2013
Priset för Årets solcellsanläggning 2013 går till en anläggning där man inte bara fokuserat på den förnybara energin, utan även har ett helhetstänk när det gäller klimat- och miljöpåverkan. Installationen medger ett effektivt utnyttjande av både den tillgängliga ytan och brukandet av den producerade elen samtidigt som anläggningen som helhet visar en arkitektonisk sida med potential att mångfaldiga solcellsutbyggnaden i det skånska kulturlandskapet. Årets solcellsanläggning är Väla Gård i Helsingborg.

Bilder och mer information om anläggningen, juryns motivering, bildspelet med presentation av alla finalisterna samt bilder från prisutdelningen kommer inom kort att finnas på Solar Region Skånes hemsida www.solarregion.se

Skåne Solar Award
Skåne Solar Award belönar de anläggningar som genom sitt koncept och sin gestaltning särskilt bidragit till att öka intresset för solenergi och som även har en innovativ och nyskapande karaktär. Skåne Solar Award består av en utmärkelse och en prissumma
på 10 000 kr.