Kia toppar återigen J.D Powers kvalitetsindex

Kia toppar återigen J.D Powers kvalitetsindex

Kia placerar sig överst i J.D Powers kvalitetsindexlista för andra året i rad. Inget annat bilmärke har gjort en lika stor kvalitetsförbättring i undersökningen under de senaste 20 åren.

Den amerikanska konsumentorganisationen J.D Powers årliga undersökning visar hur bilköparna upplever sina nya bilar under ägandets första tre månader. Att Kia hamnade på första plats förra året var ingen tillfällighet. Årets resultat, index 72 av 100, är en förbättring från fjolåret och Kia tar dessutom hem delsegrar i fem olika bilsegment.

Den årliga undersökningen analyserade i år svar från 77 415 respondenter, som täckte 243 fordonsmodeller över 26 fordonssegment. Bilarna rankas efter ett brett spektrum av kvalitetsproblem som rapporterats av bilägarna.

J.D Power-utmärkelsen är en i raden av priser och topplaceringar för Kia de senaste åren och bekräftar varumärkets höjda status och kvalitet.

Det goda kvalitetsryktet backas upp av att alla Kias bilmodeller säljs med företagets unika 7-åriga nybilsgaranti.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda