Världspremiär i Detroit: Kia Stinger

Världspremiär i Detroit: Kia Stinger

Bilsalongen i Detroit (NAIAS) brukar vanligtvis domineras av de amerikanska bilmärkena. När årets salong öppnas för medierna under måndagen riktas strålkastarljuset mot Kia Stinger. Femdörrarscoupén får kraftfulla prestanda och blir den hittills snabbaste bilen från Kia.
En fyrcylindrig 2,0-litersturbo på 255 hästkrafter och en 3,3 liters V6 med dubbelturbo på 370 hästkrafter utgör motoralternativen som kan fås med antingen bak- eller fyrhjulsdrivning.
Den svenska lanseringen sker till hösten. Priserna är ännu inte fastställda.

Femdörrarscoupén lyfter varumärket Kia till ny nivå. Kia Stinger är en direkt evolution av konceptbilen GT Concept som visades upp 2011. Designad och utvecklad i samma anda som klassiska Gran Turismo-bilar har Stinger kraftfulla prestanda, hög komfort och låter sina passagerare färdas med stil. Kia Stinger är formgiven Kias europeiska designcenter och Peter Schreyer, Chief Design Officer Kia Motors. För det tekniska ansvarar utvecklingschefen Albert Biermann, tidigare BMW M.

Designen är lika muskulös som graciös; från den karaktäristiska tigernosgrillen och de komplexa LED-strålkastarna via de välvda framskärmarna, den svepande taklinjen och de breda skuldrorna.
Vid spårvidd i kombination med kort främre överhäng, avsmalnad midja, utsträckt axelavstånd och väl tilltaget bakre överhäng ger det typiska ”fastback”-utseendet med den bakhjulsdrivna bilens proportioner.
Designelement som frontens luftintag, slitsarna i bakom hjulhusen, det släta underredet och den integrerade diffusorn bidrar till aerodynamisk effektivitet

Interiört kännetecknas Kia Stinger av högklassiga materialval i en förarorienterad och logisk layout. En mix av analoga och digitala instrument, head-up display som projiceras på vindrutan i förarens synfält, och en centralt placerad pekskärm. De runda ventilationsmunstyckena i jetmotorstil och växelspaken bär inspiration från flyget.
Den långa hjulbasen, 2 905 millimeter, ger generösa innerutrymmen. På längden mäter Stinger 4 830 millimeter och på bredden 1 870 mm.

De båda motoralternativen finjusteras fortfarande inför produktionsstarten senare i år; en fyrcylindrig turbomatad 2,0-litersmotor på 255 hästkrafter och 353 newtonmeter, samt en 3,3-liters V6 med dubbelturbo på 370 hk och 510 Nm. Den senare accelererar 0-100 km/h på 5,1 sekunder, vilket innebär att Stinger blir den snabbaste Kian hittills.
Båda motorerna länkas till en åttaväxlad automatlåda med möjlighet till manuell paddelväxling och fem olika växlingsprogram. Drivningen sker på bakhjulen med mekanisk diffbroms , alternativt med fyrhjulsdrivning och vridmomentsfördelning, Dynamic Torque Vectoring Control.

Höghållfasthetsstål (AHSS) utgör 55 procent av karossen och styvhet för rigida vägegenskaper. MacPherson-hjulupphängning fram och multilänk bak har kompletterats med en förstärkt krängningshämmare som förbättrar stabiliteten ytterligare.
Fjädringen kontrolleras elektroniskt, Dynamic Stability Damping Control (DSDC), och systemet anpassas automatiskt beroende på körförhållanden och underlag. Via Drive Mode Select kan föraren själv ställa in hårdare respektive mjukare fjädring individuellt på fram- och bakaxel. Styrningen kan ställas i fem olika steg.
V6-versionen har Brembo-bromsar med skivor i dimensionerna 350 mm fram och 340 mm bak. Fälgarna mäter 19 tum.

En rad säkerhetssystem samlas under Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), bland annat adaptiv farthållare, autobroms, kollisionsvarnare, filkörningsassistans, varningsystem för bakomvarande trafik vid backning, dödavinkelnvarnare och trötthetsvarnare.
Kia Stinger får det senaste inom uppkoppling och infotainmentsystem, head-up display med information innanför vindrutan till föraren, trådlös laddning och spegling av smartphones. Utöver två standardljudanläggningar erbjuds ett Harman/Kardon-system på 720 watt och 15 högtalare, inklusive subwoofers under framstolarna.

Produktionen av Kia Stinger startar under sommaren 2017 och lanseringen i Sverige sker under hösten. Priserna är ännu inte fastställda.

Kia Motors Sweden AB (www.kia.com) är ett dotterbolag till Kia Motors Europe och har ca 86 återförsäljare spridda över landet där de flesta är fullserviceanläggningar med försäljning och serviceverkstad. Det finns även 10 fristående serviceverkstäder. Kia Motors Sweden ansvarar för import, produktplanering, försäljning, service, utbildning, reservdelsadministration, marknadsföring och information för Kia i Sverige. Kia Motors Sweden erbjuder även tjänster som t ex Kia originalservice, Kia bilförsäkring och Kia bilfinansiering via billån, privatleasing och leasing för tjänstebilar/förmånsbilar/företagsbilar. Kia Motors Sweden AB är beläget i Upplands Väsby och har 60 anställda