Framöver kommer du kunna ta emot både myndighetspost och post från företag och organisationer i den digitala brevlådan Kivra

I veckan har såväl DN, DI, IDG, Aftonbladet, Expressen och SVT rapporterat om att den digitala brevlådan är på intåg på den svenska marknaden. Det är såklart väldigt kul att fler och fler börjar få upp ögonen för fenomenet men det reser också en del frågetecken kring hur den digitala postmarknaden är tänkt att fungera.

En digital brevlåda för all typ av post - vore inte det bra?
Bakgrunden till tjänsten Mina meddelanden, som flera medier skrivit om den senaste veckan, är att Skatteverket fått i uppdrag av regeringen att tillhandahålla en gemensam infrastruktur för digital myndighetspost. Mina meddelanden är alltså en digital brevlåda men där man enbart kommer kunna ta emot myndighetspost. Myndigheterna är dock väldigt tydliga med att de förväntar sig att vi medborgare kommer vilja samla all vår post i en digital brevlåda. Därför kommer privata aktörer såsom Kivra under 2013 kunna integrera med myndighetsbrevlådan. När väl integrationen är på plats innebär det i praktiken att man som privatperson kommer kunna ta emot post från såväl företag, organisationer som myndigheter i Kivra, något vi tror kommer ta oss flera steg närmare vårt mål - att förenkla vardagen för dig!