​Hoppfulla perspektiv på klimatfrågan med Naturskyddsföreningen

​Hoppfulla perspektiv på klimatfrågan med Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen är på plats i Almedalen för att uppmana besökarna att klimatmaxa. Bland de teman som diskuteras under veckan är hållbarhet, fossilbubbla, förnybar energi, 2-gradersmål, och andra framtidsfrågor. Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson pratar varje lunch under veckan på temat “Vår tid är nu – 10 hoppfulla perspektiv på klimatkrisen”, ett tema som han även skrivit en bok om.

Annika och Anna från Kivra var på plats idag för att lyssna på när Svante spred sitt hoppfulla budskap för en intresserad publik. Bland de positiva tecken Svante nämnde var att konsumtionen av ekologiska varor har ökat kraftigt i Sverige, att köttkonsumtionen går ner och att utsläppen från bilar sjunker.

Kivra inledde nyligen samarbete med Naturskyddsföreningen om digitala utskick så att Naturskyddsföreningens medlemmar kan få post digitalt i Kivra istället för på papper. Vi på Kivra hoppas att Svante Axelsson snart också kommer att kunna nämna minskad papperskonsumtion som ett positivt tecken, i takt med att Kivra får allt fler användare.

PS. För en månad sedan hade vi på Kivra ett event där Svante Axelsson pratade om varför det är en avgörande fråga för klimatet att minska papperskonsumtionen och varför han ser att Kivra är ett riktigt bra verktyg för att göra det. Läs mer om varför Kivra och Naturskyddsföreningen tillsammans vill lösa skogspusslet.