Nyhetsbrev #17

Nyhetsbrev #17

Rekordstart på året!

Efter en tillväxt på 100 000 nya användare i januari och lika många i februari gick botten ur i mars då vi hade en tillväxt på över 240 000 nya användare. Det är en samlad kraft av marknadskommunikation från nästan 1000 anslutna avsändare och ett samarbete med WOO och TV4 som har gett resultat under första kvartalet då vi växt med över 400 000 nya användare. I mars sticker dock Skatteverkets kampanj “Skattepengar till påsk” ut som den enskilt viktigaste faktorn.

Den senaste tiden har vi även kunnat välkomna många nya avsändare, bl a Euro Accident, Fora, Ledarna och Telenorägda Bredbandsbolaget, Canal Digital Kabel och Glocalnet samt ett flertal arbetsgivare.

Breakit: Kivra landar Telenor som kund – vill bli lika stort som bank-id

2 miljoner användare 31 december 2017

Vi förväntar oss en fortsatt kraftig tillväxt under resten av året. Även om takten kommer vara väsentligt lägre än i mars så är nu siktet inställt på 2 miljoner användare i slutet av året.

Ibland får vi frågor om vår marknadsplan och även om det finns några stora komponenter, som TV4/WOO samarbetet som vi förlängt efter framgångarna under Q1, så är ett svar att vi snarare har 1000 marknadsplaner. Vi har nämligen snart 1000 avsändare i Kivra och det är de som alla hjälper till att sprida budskapet till sina kunder att man som kund hos dem kan få breven digitalt med Kivra istället. Den samlade kraften blir större och större och nyttan för användarna ökar exponentiellt, precis som antalet.

FullSizeRender (2).jpg
Exempel på hur avsändare marknadsför Kivra

Företagsbrevlådan lanserad

Många av våra användare är även företagare och vi har sett ett stort intresse från dem att digitalisera hanteringen av sin post. Därför har vi nu öppnat upp för att även företag ska kunna ställa om sin viktiga post till en digital brevlåda.

Lanseringen av företagsbrevlådan innebär även att alla våra avsändare nu kan skicka post till sina företagskunder.

Breakit: Digitala brevlådan Kivras nya satsning – ska rikta sig mot företag

Regeringen vill gå över till digital post

I maj 2016 beslutade regeringen att en särskild utredare skulle analysera och ge förslag till effektiv styrning av utveckling, införande och förvaltning av nationella digitala tjänster. I uppdraget ingick bl a att ge förslag på en ersättningsmodell för brevlådeoperatörer samt hitta incitament för en ökad användning av digitala brevlådor.

Uppdraget ska redovisas senast 31 december 2017, men nyligen publicerades ett delbetänkande med en rad glädjande förslag, bl a:

• Ersättningsmodell
    Att det ska finnas en rörlig ersättningsmodell där de digitala brevlådorna får betalt för antal levererade myndighetsbrev.
  • Alla statliga myndigheter ska ansluta sig som avsändare
    Att alla statliga myndigheter ska ansluta sig som avsändare och skicka digital post, om inte regeringen beslutar annat. Det innebär även att enskilda och företag, om de begärt det, har rätt att få sin myndighetspost digitalt, om det inte finns särskilda skäl för undantag.

Intressant är även att utredningen föreslår att Valmyndigheten ges i uppdrag att utreda hur röstkort kan distribueras via infrastrukturen för säker digital myndighetspost, samt att offentliga arbetsgivare ska erbjuda sin personal att kunna få lönebesked via infrastrukturen.

Läs delbetänkandet i sin helhet: Delbetänkande av Utredningen om effektiv styrning av nationella digitala tjänster