Explosiv försäljning av gamingstolar

Komplett har haft en explosiv tillväxt i försäljningen av gamingstolar och gamingrelaterade möbler under de senaste åren. Sedan kategorin lanserades under 2014 har den vuxit med hela 210 % i antal sålda enheter.

- E-sport och gaming har vuxit kraftigt och många investerar i bra utrustning. Gamingstolen spelar en viktig roll och vi upplever stor efterfrågan efter dem, även från andra kundgrupper än gamers. En del företag föredrar gamingstolar framför ordinarie kontorsstolar på grund av den höga komforten, säger Dag Pettersen, kategoridirektör hos Komplett. Tillväxten under första kvartalet var på 50% och vi förväntar oss att den ska hålla i sig under hela 2018.

I Sverige finns det över 1 250 000 gamers. I snitt spenderar de mer än två timmar om dagen på spel. Det förklarar en del av tillväxten. En bra stol som är anpassad efter användarens höjd, vikt och kroppsform bidrar till ökad komfort.För en del är det viktigt att gamingmöblerna passar in med övrig interiör – beroende av var i hemmet ”gaminghörnan” är placerad.

- Det kan verka som om möbelbranschen inte har varit uppmärksam och missat att ta till sig den enorma utvecklingen som har varit i spelintresset i Norden under de senaste åren. Vi upplever att kunder är villiga att investera 3000 kronor eller mer för att få en stol anpassad efter egna behov. Dessutom ser vi att förebilder (influencers) spelar en viktig roll när val av utrustning ska göras. Det finns också ett stort intresse för gamingbord som ersättare för det traditionella kontorsskrivbordet. Fotpall, golvmatta och fotstöd är också en del av utrustningen som erbjuds till den växande gruppen av gamers, avslutar Dag Pettersen.

För mer information, kontakta:
Dag Pettersen, kategoridirektör Komplett, mobil (+47) 975 41 714.