Kraftig ökning i försäljningen av Google-datorer

Försäljningen av Googles bärbara Chromebooks och den stationära varianten Chromebox når nya höjder hos Komplett. Ökningen ligger på 210% i antal sålda enheter under det första halvåret 2017 jämfört mot samma period i fjol.

- Efterfrågan efter lättare datorer med molnlagring och bra batteritid är det som bidrar till den kraftiga ökningen i försäljningen av Googles Chromeboks. Vi vet att denna trend är i en inledningsfas och vi förväntar oss en stark utveckling framåt, säger Lene Iren Oen, kommersiell direktör på Komplett.

Chromebooks är ett samlingsnamn för de lätta PC:s som använder sig utav Googles operativsystem Chrome OS och där lagringen huvudsakligen är molnbaserad. Chromebooks lanserades första gången år 2011 och nästan alla PC-tillverkare har hakat på trenden att erbjuda lätta, läckra datorer med molnlagring och bra batteritid.

- Vi är bland de som satsat mest på Chromebooks i norden, och vi ser en marknad som är på väg att ta fart. Kräsna kunder värderar kombinationen av snygg design och batteritid som räcker hela dagen, säger Oen.

Komplett är bland de största distributörerna på Chromebooks i norden och vi är nästintill ensamma om att erbjuda hela produktspektret inklusive den stationära varianten Chromebox och minidesktopen Chromebit.

- Produkterna fungerar till det mesta som en hemma-PC ska användas till – chatt, surf, streaming och ärenden på internetbank. Fördelarna med Chrome är det låga priset, inga virus och helautomatiska uppdateringar samt integrerad molnlagring, säger Oen.

Komplett Group är nordens största e-handelsaktör med totalt 18 nätbutiker. 2016 hade Komplett Group en omsättning på 7,8 miljarder norska kronor. Huvudkontoret ligger i Sandefjord och koncernen har 800 anställda. Läs mer på Komplettgroup.com