Avslut för Utvalt - konsthantverk, slöjd och form i Skåne 2015

Utvalt i Skåne 2015 är nu avslutat efter en närmare två år lång turné till fem utställningsplatser i Sverige och utomlands. Utställningen har genererat åtskilliga intresseförfrågningar som genererat både utställningar, uppdrag och direkt försäljning för flera av de medverkande. Jury för utställningen var Mårten Medbo, Katja Pettersson och Anna Åhlin.

Turnén i siffror - med fri entré till samtliga visningsplatser och publika aktiviteter:

• 90 000 kr i Utvalt-stipendier har delats ut (3 stycken á 30 000 kr från Malmö Industriförening, Skånes Hemslöjdsförbund, String Furniture AB).
  • Drygt 44 000 besökare på de fem visningsplatserna i Sverige (visningen i Hamburg ej inräknad).
  • 30 publika aktiviteter, visningar, seminarier och workhops har genomförts.
  • Drygt 2000 personer har deltagit i publika aktiviteter.

Dokumentation om utställningen och från turnéprogrammets föredrag under Utvalt 2015-2016 ligger publicerat på hemsidan ytterligare 6 månader: http://www.utvaltiskane.se

Nästa omgång av Utvalt?

Utvalt är en återkommande jurybedömd vandringsutställning. Inom kort lämnar Konsthantverkscentrum över projektledarskapet för Utvalts nästa upplaga till Skånes Hemslöjdsförbund. Utställningsturnén och det publika programmet har genomförts med stöd av Region Skåne, sponsorer, anmälningsavgifter, samverkan med utställningsplatser och studieförbund. Redan i höst börjar arbetet med att söka finansiering till nästa omgång av Utvalt 2018. 2021 genomförs den sista och tredje omgången av Utvalt.

Konsthantverkscentrum tackar alla som sökte till Utvalt i Skåne 2015, juryn och de som medverkade i utställningen, våra samarbetspartners Skånes Hemslöjdsförbund och Form/Design Center, alla utställningsplatser och inte minst sponsorer för gott samarbete

Region Skåne, Malmö Industriförening, String Furniture AB, Birgit Rausing, Klippan Yllefabrik, Tocado Scandinavia, Kommunförbundet Skåne, Malmö Stad, Helsingborgs Stad, Tryckfolket, Papyrus, Hulténs, Folkuniversitetet, Riksutställningar, Blå Station i samarbete med Torsten Nilssons Snickeri, Bendinggroup, IGP och Vollsjö industrier.

• skåne