Äntligen! Korshags lanserar ekologiska produkter

Förra året ökade försäljningen av ekologiska livsmedel i Sverige med 18 procent. För att möta efterfrågan lanserar Korshags ett ekologiskt laxsortiment.

Enligt Ekowebs beräkningar såldes ekologiska livsmedel för drygt 25 miljarder kronor i Sverige förra året. Ekologiska livsmedel står för närmare 9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige som tillsammans med Danmark har högst ekokonsumtion i världen. Fler eko-produkter behövs för att möta den växande efterfrågan, som idag är större än utbudet.

- På Korshags arbetar vi aktivt med hållbarhetsfrågor och att erbjuda ett Krav-märkt ekosortiment har länge varit vår dröm, säger Niklas Korshag, VD på Korshags Food AB. Vår fabrik certifierades för ekologisk produktion redan 2015. Anledningen till att vi väntat med att lansera ett ekologiskt sortiment är att det är först nu som utbud på bra ekologisk råvara och efterfrågan på ekologiska laxprodukter matchar varandra.

- Från september får vi möjlighet att erbjuda vårt Krav-märkta ekologiska sortiment via Mathem.se och samtliga Ica- och Coop-butiker över hela landet, säger Jonas Selander, Försäljningschef på Korshags Food AB. Det är en efterlängtad nyhet för våra kunder och fantastiskt roligt för oss att kunna underlätta för kunden att handla hållbart.

- Vi röker och gravar den ekologiska laxen på vårt traditionella sätt men vi använder ekologiska råvaror, dvs. lax som är odlad enligt de föreskrifter som gäller inom EU för att en produkt ska få kallas ekologisk. Helt enkelt ännu lite godare mat från havet, säger Niklas Korshag.

Hittar du inte våra produkter i din favoritbutik så fråga gärna butikspersonalen. De brukar vara lyhörda för sina kunders önskemål!

Fakta Ekologiskt odlad lax (källa: Sjömatsfrämjandet):
*
Certifierad: Hela kedjan från yngel till fullvuxen lax är certifierad. * Odlingskassarna innehåller färre kilo fisk (max 10 kg/m3 jämfört med max 25 kg), får inte vara impregnerade med koppar och rengörs mekanisk/biologiskt. * Fodret: 50% fiskrens/kasserad fisk. 50% eko producerade vegetabilier, eko vetegluten och naturliga ingredienser som t.ex. räkskal eller torkad jäst. * Färg i fodret: Astaxantin naturligt (i första hand från eko källor), t.ex. räkskal, alger, svamp- och bakteriekultur. * Laxlusbekämpning: Läppfisk (kompletteras med kemisk bekämpning om föreskrivs av myndighet). * KRAVs allmänna regler ska följas: T.ex. minst en årlig kontroll, socialt ansvar, GMO-förbud, förpackningar får inte innehålla hälsoskadliga ämnen etc.

Korshags sortiment av rökt och gravad lax på ekologisk råvara:
Samtliga produkter utgår från ekologisk, pinfärsk och fulltrimmad laxfilé, odlad i Norge.

För konsumenthyllan:

EKO Kallrökt laxfilé, skivad, 100 g
Kallrökt med färskflisad alved och enbär.
Artikelnummer: Korshags 1091. Ica 262900. Coop 70115

EKO Gravad laxfilé, skivad, 100 g
Gravad för hand enligt familjens recept från 1940-talet.
Artikelnummer: Korshags 1090. Ica 262903. Coop 70090

EKO Varmrökt laxfilé, citronpeppar, portionsbit à 125 g
Kryddad med vår populäraste krydda citronpeppar och varmrökt med färskflisad alved och enbär.
Artikelnummer: Korshags 1092. Ica 262898. Coop 70118

För manuella fiskdisken:

EKO Varmrökt laxfilé, naturell, portionsbitar à ca 125-175 g
Varmrökt med färskflisad alved och enbär.
Artikelnummer: Korshags 1097. Ica 262982. Coop -

EKO Varmrökt laxfilé, citronpeppar, portionsbitar à ca 125-175 g