Nu går vi över till biogas

Från den 1 maj slutar Korshags helt med naturgas till förmån för biogas. Övergången till biogas leder till att företagets utsläpp av koldioxid minskar med 92,4 ton under de närmaste 1,5 åren.

- Vi använder gas till uppvärmning av rökskåpen samt till våra katalysatorer och nu har vi som ett steg i vårt hållbarhetsarbete valt att gå över från naturgas till biogas, säger Niklas Korshag, VD på Korshags Food AB. För oss på Korshags är det en självklarhet att aktivt söka efter miljöförbättrande alternativ. I och med övergången till biogas minskar våra koldioxidutsläpp med 92,4 ton under de närmaste 1,5 åren. Sedan tidigare använder vi el från vindkraft, ett initiativ som gör att vi minskar koldioxidutsläppen med ca 580 ton/år.

Fakta biogas (källa: E.ONs websida https://www.eon.se/biogas.)

• Biogas är en förnybar gas som framställs av organiskt nedbrytningsbart material.
  • Biogas bildas när organiskt material som exempelvis växter, gödsel, källsorterat organiskt hushållsavfall, avloppsvatten från livsmedelsindustrier och slam från avloppsreningsverk bryts ner av bakterier i syrefri miljö.
  • Det renaste bränslet: Den stora fördelen med biogas är att den är nästan helt koldioxidneutral och inte släpper ifrån sig några andra farliga ämnen.

Niklas Korshag, VD, 0346-71 57 52, niklas@korshags.se

Korshags hållbarhetsarbete: http://www.korshags.se/om-korshags/fraagor-svar