Korshags bidrar till fler minnesvärda måltider

Livsmedelsföretaget Korshags ger finansiellt stöd till Invitationsdepartementets verksamhet, en ideell förening som arbetar för ett öppnare Sverige genom att skapa trevliga måltidsmöten mellan svensktalande och SFI-elever.

För snart ett år sedan utsågs Korshags Food AB till vinnare av Martin & Serveras leverantörsutmaning ”Mera mångfald”. Prissumman på 30 000 kr var öronmärkta för att investeras i åtgärder för att ytterligare öka mångfalden.

- När vi fick höra talas om den ideella föreningen Invitationsdepartementet och hur de arbetar med mångfald/integration insåg vi att deras organisation har betydligt större möjlighet än vår att faktiskt göra skillnad vad gäller att konkret skapa ett öppnare Sverige, säger Pernilla Korshag, Marknadschef på Korshags Food AB. Vi valde därför att skänka pengarna som en gåva till Invitationsdepartementet.

- Sedan starten 2014 har över 7 000 människor möts över köksborden runt om i Sverige genom lokala middagsambassadörer. Fred på jorden skapas i mötet mellan människor, och middag hoppas vi att alla äter varje dag. Den här gåvan från Korshags visar hur civilsamhället och näringslivet tillsammans kan skapa skillnad, säger Ebba Åkerman, initiativtagare och Middagsminister på Invitationsdepartementet.

- Invitationsdepartementets ambition om att skapa minnesvärda måltider rimmar mycket väl med den målsättningen vi som livsmedelsföretag har. Detta är ett mycket passande steg i vårt hållbarhetsarbete, säger Pernilla Korshag.

Not: Invitationsdepartementet är ett icke-statligt, ideellt, partipolitiskt och religiöst obundet initiativ och utgörs av de som själva väljer att delta. Vi tror på ett samhälle där vi möts som människor, samtalar och bygger relationer. Ett samhälle där man förekommer utanförskap och främlingsfientlighet genom att vara välkomnande och inkluderande.

För ytterligare information kontakta:
Ebba Åkerman, Middagsminister på Invitationsdepartementet, 073 982 2002, ebba@invitationsdepartementet.se
Pernilla Korshag, Marknadschef på Korshags Food AB, 072 224 4226, pernilla@korshags.se

Mer information:
Invitationsdepartementet: http://invitationsdepartementet.se/
Martin & Serveras utmaning: http://www.martinservera.se/inspiration/inspiration-fran-martin-servera/vinnare-av-utmaningen-2015/
Korshags: http://www.korshags.se/

Följ oss på: Facebook, Instagram (#korshags #godarematfrånhavet), Youtube och Vimeo. Invitationsdepartementet följer du på Facebook och Instagram (#invitationsdepartementet).