Klass 9C från Fäladsgården i Lund, vann Spänningssökarna med sitt bidrag ”Miljövänligt värmeverk”

Fäladsgården i Lund vann 2016 års final av Spänningssökarna

Söndagen den 20 november gick årets final av Spänningssökarna av stapeln. 500 elever, föräldrar och andra intresserade samlades för att heja på de sju finalisterna i Sparbanken Skåne Arena i Lund. I en explosion av ljud, ljus och konfetti presenterades vinnarlaget 9C från Fäladsgården i Lund med sitt bidrag ”Miljövänligt värmeverk”.

Spänningssökarna är Kraftringens årligen återkommande tävling för niondeklassare i Lund, Eslöv, Hörby och Lomma kommuner, där segrande klassen vinner en resa till London med besök på Science Museum.

I årets upplaga deltog 44 klasser och totalt 1 100 elever. I röstningsfasen deltog allmänheten med över 56 000 röster. De sju klasserna i finalen representerade Fäladsgården (Lund), BMSL (Lund), Norrevångsskolan (Eslöv) och Pilängskolan (Lomma).

Moderatorer för evenemanget var Spänningssökarnas projektledare Sandra Azmaei Perevski och Johan Wester, känd komiker och samhällsengagerad Lundaprofil.

- Jag tycker det är häftigt att ungdomarna ger sig på de stora frågorna, säger Johan Wester. De vill lösa världsproblemen och det är fantastiskt att man har ett sånt perspektiv. Det gillar jag verkligen!

Juryn bestod av representanter från Kraftringen och Vattenhallen Science Center.

- Det var ingen lätt uppgift att utse en vinnare, säger juryns ordförande Anita Ullmann. Alla sju bidragen var originella och framfördes mycket proffsigt men efter långa diskussioner var juryn helt enig om att klass 9C på Fäladsgården i Lund var årets vinnare.

I juryn deltog även Kraftringens vd, Sylvia Michel:

- Det var spännande att se att bidragen gav sig in på nya områden i år. Vi fick bland annat se värmeåtervinning i personbilar, energialstrande lekplatser och så då vinnarbidraget som även visade ett stort social engagemang. Det var en imponerande bredd och många bra exempel på hur vi ska arbeta för att lösa framtidens energifrågor, säger Sylvia Michel.

Juryns motivering till förstapriset löd:
”Med ett imponerande, globalt perspektiv, och en gripande presentation, har klassen omvandlat ett problem till en välbehövd lösning. En enkel teknik får med nytänk en ny arena och hittar 65 miljoner användare.”

Spänningssökarna 2016 arrangerades av Kraftringen. Syftet är att öka elevernas intresse kring energi och miljö samtidigt som de får vara kreativa och fundera kring hur de vill att världen ska se ut i framtiden. Tävlingen bygger på att klasserna kommer till Vattenhallen Science Center under ett tretimmarspass där de gruppvis och under roliga former experimenterar och tävlar i olika grenar samt tar fram ett förslag på en smart energilösning för framtiden. Klassen röstar sedan fram det bästa bidraget och detta bidrag får representera klassen i omröstningen.