Tryckexplosion vid fordonsgasmacken på Gunnesbo i Lund

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2016 12:46 CET

På kvällen den 5 februari, klockan 21.30 skedde en tryckexplosion på Kraftringens tankstation för fordonsgas på Gunnesbo industriområde i Lund. Anläggningen är säkrad men tankstationen är avstängd tillsvidare. Orsaken till olyckan utreds nu av Kraftringen och berörda parter.

-Vi ser mycket allvarligt på det inträffade och det är en lättnad att olyckan inte medfört några personskador, säger Peter Ohlsson, chef för nätmarknad och gas på Kraftringen. Vi har inlett ett omfattande utredningsarbete för att, tillsammans med berörda parter, hitta den bakomliggande orsaken till olyckan.

Ett avspänningskärl, vars syfte är att reglera trycket i systemet, på sidan av tankstationens kompressorhus gav vika för övertryck, vilket ledde till en explosionsartad smäll. Polisen, räddningstjänst och Kraftringens egen personal var snabbt på plats och kunde spärra av och stänga gastillförseln till den aktuella tankstationen.

Kompressorhuset är placerat ett tjugotal meter från själva tankstationen och är nu, tillsammans med hela övriga anläggningen, avstängd. Anläggningen är säkrad och arbetet med utredningen har inletts.

Den skadedrabbade delen av anläggningen byggdes våren 2014 i samband med en renovering och modernisering av tankstationen.

Kraftringen är ett energibolag med ambitionen att leda utvecklingen av framtidens energi. Vi tar ansvar för att använda naturresurser så effektivt som möjligt genom att fokusera på lokala energilösningar som både skapar stora miljövinster och bidrar till en hållbar tillväxt i regionen.  Kraftringen ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma och har cirka 300 000 energikunder och runt 400 medarbetare. Läs mer på www.kraftringen.se

Kommentarer (1)

Förstår att säkerheten kommer först, självklart, men lite får ni nog ligga på. Känns som ert intresse är lite svagt. Det är ju inte så att det finns 15 mackar i Lund eller inte ens om ni räknar Lund med omnejd. Att ta omvägar på 20-30 minuter för att tanka känns ju rätt för miljön. Kommer ni att starta upp macken inom själig tid (snart passerad) eller ska jag byta till en diesel? En sån som resten av svensson tror e bra för miljön?

- Magnus Jakobsson - 2016-04-05 17:13 CEST