Högre sockerhalt i Lundavärmen

Nordic Sugar Örtofta startade betkampanjen den 11 september. I år räknar man med att kunna öka sin leverans av spillvärme till Lunds Energi. Omkring 50 000 hushåll kommer att få del av de ökade spillvärmeleveranserna genom att Lunds Energi byggt samman fjärrvärmenäten i Lomma, Lund och Eslöv.

- Bakom de ökade spillvärmeleveranserna från Nordic Sugar ligger en förväntad hög betskörd och därmed en längre betkampanj än normalt, säger fabriksdirektör Bengt Högberg, Nordic Sugar Örtofta. Det är mycket glädjande att vi genom leveranserna av spillvärmen kan bidra till en mer miljövänlig och effektivare uppvärmning samtidigt som koldioxidutsläppen minskar, helt i linje med vår energi- och klimatstrategi.

Johan Holmstedt, affärsområdeschef för Energiproduktion inom Lunds Energikoncernen, framhåller det faktum att fjärrvärmen är väl utbyggd och sammankopplad mellan Lund och Eslöv som ger möjligheten att ta tillvara spillvärmen.

- Genom att vi får möjlighet att köpa mer spillvärme kan vi minska bränsletillsatsen i vår fjärrvärmeproduktion. Det medför att vi reducerar våra koldioxidutsläpp med 1250 ton utöver den minskning som spillvärmen från Nordic Sugar Örtofta redan inneburit, säger Johan Holmstedt.

- Vi arbetar aktivt med att hitta möjligheter att utnyttja olika former av restprodukter i vår fjärrvärme. Spillvärmen är en mycket viktig del. Att ta tillvara redan producerad värme som annars gått till spillo ger ett bra bidrag till klimatarbetet. Koncernen ser över alla möjligheter att hitta förutsättningar att agera tillsammans för miljön, framhåller Johan Holmstedt.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Holmstedt, affärsområdeschef för Energiproduktion, Lunds Energikoncernen AB (publ), 046-35 61 89 alt. 070-349 66 99. E-post: johan.holmstedt@lundsenergi.se.

Bengt Högberg, fabriksdirektör Nordic Sugar Örtofta, 046-540 63 86 alt. 0709-53 96 86. E-post: bengt.hogberg@nordicsugar.com