Kraftringen inviger ny gasmack

Kraftringen arbetar aktivt för att hjälpa samhällets omställning till fossilfria fordon. Som ett led i det arbetet satsar vi i år extra mycket på fordonsgas. På Gunnesbo i Lund har man sedan länge kunnat tanka sin gasbil, men måndag 3 mars inviger vi en helt ny mack med fördubblad kapacitet för att kunna möta en allt högre efterfrågan.

- Nu skapar vi ett rejält skyltfönster för alla förbipasserande, säger Göran Strandberg, produktansvarig för gas på Kraftringen. Vi vill synliggöra fordonsgas som en enkel möjlighet för oss alla att minska vår påverkan på klimatet.

I samband med att den nya tankstationen kommer på plats går vi även över till att visa gaspriset i kg, istället för som tidigare i normalkubikmeter. Detta gör vi för att harmonisera med övriga Europa samt underlätta för bilägare, eftersom förbrukningen oftast visas i kg per sträcka. Ett kg är något mer än en Nm3, priset korrigeras i motsvarande grad men det kommer alltså fortfarande att kosta lika mycket pengar att fylla sin tank. Alla som har Kraftringens tankkort får alltid rabatt på fordonsgas och vi kommer dessutom att öka denna rabatt i samband med övergången.

- Vi vill skapa incitament för den enskilde Lundabon att byta sin bensin- eller dieselbil till ett bättre alternativ, säger Göran Strandberg. Därför kommer den nya rabatten för privatpersoner att bli 30 öre per kg gas, istället för 20 öre per Nm3 som tidigare, en höjning med 25 %. Dessutom firar vi att Lunds gasnät fyllt 30 år med att ge ytterligare 30 öres rabatt i tre månader. Detta gäller såväl de som redan har vårt kort som de som skaffar det under året och rabatten gäller direkt från första tankningen.

Kraftringens nya tankstation på Traktorvägen 16 i Lund invigs den 3 mars, klockan 14.00. Press och media inbjuds att delta. På plats kommer det finnas representanter från såväl Kraftringen som andra intressenter för fordonsgas, som gärna svarar på frågor i samband med invigningen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Göran Strandberg, produktansvarig för gas
010-122 71 92, goran.strandberg@kraftringen.se

Kraftringen är ett energibolag med ambitionen att leda utvecklingen av framtidens energi. Vi tar ansvar för att använda naturresurser så effektivt som möjligt genom att fokusera på lokala energilösningar som både skapar stora miljövinster och bidrar till en hållbar tillväxt i regionen.  Kraftringen ägs av kommunerna Lund, Eslöv, Hörby och Lomma och har cirka 300 000 energikunder och runt 400 medarbetare. Läs mer på www.kraftringen.se