Lunds Energikoncernens miljöarbete väcker internationellt intresse

2009 har medfört ett kraftigt ökat intresse för miljöfrågor inom energisektorn på ett internationellt plan. För Lunds Energikoncernen har detta inte minst märkts på ett ökat antal förfrågningar från internationella delegationer som velat komma på studiebesök i koncernens anläggningar.

Tidigare under året har Lunds Energikoncernen tagit emot grupper från såväl Ryssland som Kina, och i september kom ett tv-team från Ukraina som gjorde en reportageresa i Sverige och Danmark för att visa upp gröna energiteknologier. Deras fokus var främst Lunds Energis geotermianläggning, som i 25 år försett Lund med fjärrvärme från underjordiskt vatten.

Under onsdagen 14 oktober fanns en grupp fjärrvärmeintressenter från Storbrittannien på plats i Lund för att ta del av våra erfarenheter kring denna energiform, som i stort sett är obefintlig på brittiska öarna. Där sker värmeproduktionen till stor del i hemmen, även lägenheter, oftast med naturgas som bränsle.

- För oss som företag har det varit väldigt givande att utväxla erfarenheter inom fjärrvärme med delegationen från Storbritannien. Lunds Energikoncernen har aktivt arbetat med att ställa om energiproduktionen mot förnyelsebara bränslen men också ta tillvara spillvärme i våra fjärrvärmenät, säger Andreas Pedersen, driftchef på Kraftringen Produktion, det dotterbolag som står för drift och utveckling av samtliga Lunds Energikoncernens produktionsanläggningar.

Britterna, som bestod av en blandning av såväl politiker och miljöorganisationer som energibolag, fick efter inledningen i Lund tillfälle att ta en titt på Björnstorps Gods, en av de anläggningar för småskalig fjärrvärme som Lunds Energi inlett samarbete med under året. Godset, under ledning av Nils Gyllenkrok, har en halmpanna som nu levererar fjärrvärme till Björnstorp och Genarp.

- Storbritannien har stora möjligheter till utveckling och utbyggnad av fjärrvärme för att minska sin klimatpåverkan, då känns det viktigt för oss att kunna visa på lokala miljösatsningar som den i Genarp. Det här exemplet kan man nu ta med sig vid till exempel projekteringar av nya bostadsområden, säger Andreas Pedersen.

- För Lunds Energikoncernen är detta ett kvitto på att vårt arbete, där miljön alltid står i fokus, håller hög internationell klass, säger Peter Fogelklou, tillförordnad informationschef på Lunds Energikoncernen. Det är också intressant för oss att se att klimatnyttan med lokala satsningar som den i Genarp även kan få ett globalt perspektiv, avslutar Peter Fogelklou.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Andreas Pedersen, driftchef, Kraftringen Produktion,
046-15 66 11 alt. 070-257 14 85. E-post: andreas.pedersen@lundsenergi.se.

Peter Fogelklou, tf Informationschef, Lunds Energikoncernen AB (publ)
046-35 61 82 alt. 070-602 25 88. E-post: peter.fogelklou@lundsenergi.se