Barnen på Lilla Bruket får KRAV-märkt på faten

Barnen på Lilla Bruket får KRAV-märkt på faten

Lilla Bruket är ett familjedaghem i Tumba som tycker att bra mat är en viktig del av barns utveckling. Därför har de valt att servera KRAV-märkt mat till sina barn.

Hemlagad och ekologisk mat är viktigt för Lilla Bruket i Tumba. Hit kommer elva barn dagligen i åldern 1-5 år och utevistelse med naturen som pedagogisk och lärande miljö är ett signum för verksamheten. Att maten som barnen äter ska vara miljövänlig, hälsosam och lagad från grunden är en självklarhet, menar Malin Örtengren som tillsammans med sin make Markus startade den pedagogiska omsorgen 2011.

– Det är viktigt att visa föräldrar och barn att det går att välja bra och giftfri mat utan tillsatser. Att vi har valt att KRAV-märka vår lilla restaurang är för att visa att vi har satsat på detta. Vi ligger nära 100% eko på matinköpen.

Skolkök och restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror. Ju mer KRAV-godkända råvaror desto fler KRAV-märken:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
  • Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter

Idag finns cirka 800 KRAV-certifierade restauranger i Sverige.

– Att som förskola eller pedagogisk verksamhet satsa på KRAV-märkt mat är att visa att man tar hänsyn till barns utveckling och hälsa. KRAV-märkningen blir ett enkelt sätt att kommunicera för barn och föräldrar att man har tagit steget fullt ut, säger Johan Cejie, Försäljningschef på KRAV.

Malin och hennes make har som ambition att starta en till verksamhet som självklart även den blir KRAV-märkt.

– För mig är det är ett helhetstänk. Utöver att använda bra mat så använder vi naturmaterial, minimerar plastanvändningen och tänker miljövänligt, berättar Malin.

En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Lilla Bruket certifieras av certifieringsföretaget SMAK.

KRAV-certifierade restauranger: http://www.krav.se/restaurangsok
Lilla Bruket: http://www.lillabruket.com